Ediția a 9-a din Sports Business Academy, aproape de final. Cristian Gheorghe: "E important să înțelegem viziunea țărilor dezvoltate în marketingul sportiv"
Redactia | Publicat: 04.12.2023 12:13 | Actualizat: 04.12.2023 17:51
Fondatorul Sports Business Academy, Cristian Gheorghe, vorbește în cadrul unui interviu despre importanța marketingului în sport și despre modul în care organizația sa se implică în activ în formarea de profesioniști ce pot ajuta industria sportului din România.
Recent, Sports Business Academy a organizat a 9-a ediție a cursurilor inițiate în 2015, iar printre personajele invitate ca speakeri s-au numărat nume importante din industrie la nivel internațional.
Cum a început povestea ta în domeniul marketingului sportiv și ce te-a motivat să fii implicat în acest domeniu?
Sportul are marea calitate de a motiva, de a te face să te pui în pielea celor din teren, de a crede că poți să iei decizii și te poți bucura de victorii alături de ei. Trecerea de la simplu fan la implementarea de proiecte în zona de marketing sportiv a venit la pachet cu responsabilitatea de fi implicat în managementul unui club de fotbal, începând cu 2006, la Sportul Studențesc.
Partea frumoasă este că peste program am putut să aplic multe lucruri pe care le gândeam, așa am putut să văd practic cum funcționează marketingul sportiv, nu doar din cărți sau din fața televizorului.
Sports Business Academy a fost fondată în 2015. Care a fost viziunea și obiectivele tale atunci și cum au evoluat de atunci până acum?
Sports Business Academy este un proiect de echipă, nu doar al meu personal, este proiectul unui grup de tineri alături de care am construit efectiv un program educațional dedicat unei industrii. De la partea teoretică pe care o poți parcurge în platforma de eLearning, până la experiența expusă transparent de către profesioniști din industrie, dar și cele mai importante proiecte din Europa de Est, atfel încât orice pasionat sau profesionist din sport să găsească răspunsuri și să fie motivat să se pună pe treabă.
Spune-ne mai multe despre cursurile din ediția actuală a Sports Business Academy. Ce noutăți și provocări aduc aceste cursuri în domeniul sportului și marketingului?
Una dintre provocările din acest sezon este programarea unuia dintre lectori cu doi ani înainte, un aspect care conduce la multe variabile neprevăzute. Mă bucur să avem printre noi studii de caz importante ca lansarea EA Sports FC24 la nivel global, date internaționale de research ale Nielsen Sports & Entertainment, strategia New York Jets sau primul studiu de caz al unui eveniment global din golf.
De ce ai ales să aduci și speakeri internaționali la cursurile Sports Business Academy? Care este impactul acestor experți asupra participanților la cursuri?
Cu toate că sunt foarte puține lucruri care pot fi implementate în România din țări cu industrii mult mai dezvoltate în sport, este extrem de important să înțelegi direcțiile de dezvoltare, viziunea și strategia celor care se ocupă de brandurile pe care le îndrăgim în sport la nivel internațional.
Care sunt subiectele cheie abordate în ediția a noua a Sports Business Academy?
Fiecare ediție este nouă la nivel de conținut, în acest sezon ne bucurăm de lansarea unei cărți de specialitate în zona de football manangement și al unui Masterclass susținut de Simon van Kerckoven, dar și prin participarea a numeroși lectori care vor intra live din Dubai, Londra sau Statele Unite ale Americii. Toate informațiile sunt predate într-un format simplu de înțeles și aplicat.
Cum vezi evoluția industriei de sports business în Europa de Est și cum contribuie Sports Business Academy la acest progres?
Europa de Est are o capacitate financiară redusă față de ce se întâmplă în Vest, iar bazat pe aceste date, cifrele sunt clar mai mici. Noi nu avem branduri globale, pentru că istoric în primul rând a fost blocat acest aspect.
În același timp, în mod cert, trebuie să ținem cont de diferențele culturale și de dinamică ale fiecărei zone, iar aici mi se pare că Sports Business Academy aduce acel plus.
Poți visa la Real sau Manchester United, dar amprenta noastră este diferită, iar ce sună excelent în articolele și manualele din Vest, sunt total inutilizabile ca informații la noi.
Ai fost co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Cum vezi aplicarea principiilor de marketing în industria sportivă și care sunt provocările unice ale acestui domeniu?
Manualul de Marketing Sportiv este un instrument valoros pentru orice profesionist din industrie, este un abecedar util și ușor de parcurs.
Provocările în domeniul nostru sunt legate în continuare legate de lipsa de strategie și felul în care sportul a fost privit în ultimii 30 de ani, adică niciodată ca un pilon din educație și niciodată printre priorități.
Campaniile tale au fost incluse în cartea lui Philip Kotler, unul dintre cei mai renumiți guru în marketing. Cum a fost să vezi recunoașterea la un nivel atât de înalt?
Sunt multe momente din cariera profesională care au fost punctate de felul în care am interacționat cu alți profesioniști din industrie, sunt multe recompense pe care le-am primit în activitatea mea într-un mod neașteptat. Această apariție a fost ca o încununare a eforturilor mele, un pionierat pentru acea vreme în zona de marketing sportiv și nu numai.
Ce sfaturi ai pentru cei care doresc să își îndrepte carieră spre marketingul și PR-ul în domeniul sportiv?
Industria a crescut considerabil, proiectele s-au înmulțit și ele. Când am început, partea de voluntariat și internship erau doar cuvinte pe hârtie, între timp, orice tânăr poate să intre în viața unui eveniment sau echipe, poate să facă primii pași mult mai ușor.
De la o industrie închisă, bazată strict pe recomandări, avem foarte multe cluburi care oferă posibilitatea de a îți începe cariera în sport. Cred că educația este un proces continuu și recomand să citim măcar o carte pe lună și să ne înregistrăm într-un proiect educațional cel puțin o dată pe an, nu trebuie să fie neapărat legat de sport, trebuie însă să te ajute să devii un profesionist mai bun.
Care sunt perspectivele viitoare pentru Sports Business Academy și cum vei continuă să aduci inovație în acest domeniu?
Sports Business Academy este un program educațional hibrid care are calitatea de a avea flexibilitate și în primul rând calitatea de a oferi informații fără a avea constrângeri de niciun fel.
Anul viitor facem 10 ani, avem aplicația mobilă pregătită deja de lansare și cred că trebuie să devenim o alternativă inclusiv de informare. Trebuie să devenim și o portavoce a zecilor de cursanți care au creat proiecte și diversitate în industria sportivă din România.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.