Formula 1 se mută la Ferrari acasă. Totul despre cursa de la Monza

Răzvan Codorean | Publicat: 05.09.2025 10:06 | Actualizat: 05.09.2025 12:05
Formula 1 se mută în acest weekend de la Zandvoort la Monza, pentru Marele Premiu al Italiei, Runda 16 din calendar. Primele și a doua sesiune de antrenamente vor avea loc astăzi, urmate de antrenamentele finale și calificări sâmbătă, 6 septembrie, iar Marele Premiu duminică, 7 septembrie.
Marele Premiu al Italiei a fost inclus în calendarul F1 încă din sezonul inaugural din 1950, Monza fiind gazda fiecărei curse, cu excepția celei din 1980, când Imola a fost gazda. Ne așteaptă, așadar, o cursă cu pedigree, cu atât mai mult cu cât vorbim despre fieful Ferrari.
Ce ne propune circuitul de la Monza
Monza este unică în calendar, dar în multe privințe este cea mai simplă pistă. Are o forță de apăsare redusă și totul începe cu frânarea în șicana Sectorului 1 și oprirea mașinii cât mai ușor posibil pentru virajul 1.
În sectorul din mijloc, cele două Lesmo Lesmo sunt de fapt mai distractive de condus decât par, cu o ușoară înclinare. Poți menține puțină viteză, să-ți alegi linia pentru o mică frânare și din nou prin Lesmo 2.
Poți să ai parte de o ieșire pe macadam dacă menții prea multă viteză în virajele 8/9/10 de la Ascari - prima parte a virajului este zona crucială - dar este și destul de denivelată. Apoi, rămâi blocat în virajele 9 și 10, dacă o iei corect pe a 8, ceea ce te duce la Parabolica sau Curva Alboreto (redenumită după regretatul Michele Alboreto).
Din păcate, au eliminat pietrișul care făcea farmecul acestui ultim viraj, dar este totuși o provocare interesantă. Trebuie să ataci, să alegi exteriorul pentru a căpăta viteză, iar apoi să aperi accelerația cât mai repede posibil înainte de a intra pe linia dreaptă principală.
Cum se anunță disputa
McLaren a avut din nou câștig de cauză la Marele Premiu al Olandei, mărindu-și avansul în clasamentul echipelor. Dar lupta pentru titlul piloților a luat o întorsătură potențial semnificativă atunci când Lando Norris s-a retras din cauza unei probleme mecanice.
Piastri, care s-a impus, și-a extins avantajul față de Norris în lupta pentru titlu la 34 de puncte. Aceasta înseamnă că britanicul are o sarcină mai dificilă în încercarea de a reduce decalajul.
Cu toate acestea, deși a recunoscut că rezultatul a fost „frustrant”, Norris a recunoscut că ritmul puternic al echipei de la Zandvoort a fost „liniștitor”, promițând să privească cu nerăbdare spre următoarea cursă, așa că tânărul de 25 de ani va fi dornic să-și revină în acest weekend.
La ce replică se pot aștepta cei doi? Acest weekend este, desigur, evenimentul de casă al Ferrari, unul în care Charles Leclerc a obținut victoria memorabilă anul trecut. După un dublu abandon la Zandvoort, Scuderia ar fi nerăbdătoare să aibă o evoluție mai bună în fața echipei Tifosi.
Între timp, Mercedes încearcă să ajungă din urmă echipa italiană în lupta pentru locul 2 în Campionatul Echipelor, în timp ce Max Verstappen nu poate fi exclus după un alt podium pentru pilotul Red Bull de data trecută. Și cu lupta la mijlocul terenului care continuă în spate, există multe lucruri de urmărit în acest weekend.
Monza, F1. Informații despre anvelope și strategie
„Nu există nicio modificare a compușilor de pneuri față de anul trecut, când pista tocmai fusese reasfaltată pentru Marele Premiu al Italiei de la Autodromo Nazionale di Monza”, se arată în previzualizarea de weekend a Pirelli.
„C3 este dur, C4 mediu, iar C5 moale. După doisprezece luni, inevitabil suprafața va fi îmbătrânit, dar este puțin probabil să aibă vreun efect semnificativ asupra gamei de strategii posibile pe acest circuit, unde mașinile rulează în configurația cu cea mai mică forță aerodinamică a sezonului.
Este probabil ca cele mai populare alegeri pentru cursa în sine să fie dur și mediu. Se poate presupune că nivelul de granulație va fi mai scăzut decât anul trecut, deoarece pista va fi acum asfaltată”, spun cei de la Pirelli.
Timpul pierdut în zona boxelor pentru schimbarea anvelopelor este printre cele mai lungi din sezon, așa că echipele vor încerca să alerge cât mai mult posibil, ținând degradarea sub control, cu scopul de a schimba anvelopele o singură dată.
Este dificil să depășești la Monza, în principal din cauza eficienței reduse a DRS-ului, mașinile rulând niveluri minime de forță aerodinamică. Și acest lucru tinde să încline balanța în favoarea unei strategii cu o singură oprire.
Pe de altă parte, temperatura poate avea efectul opus, având în vedere că septembrie în Lombardia poate uneori să se simtă încă ca în mijlocul verii. Acest lucru poate accelera degradarea anvelopelor, ceea ce ar face ca o oprire cu două opriri să fie mai competitivă.
Formula 1, Monza. Cum se anunță vremea
În 2024, o cursă pe pistă uscată s-a încheiat cu Charles Leclerc obținând victoria pentru Ferrari în fața perechii McLaren, Oscar Piastri și Lando Norris. Un succes care i-a adus la extaz pe fanii gazdelor.
În prezent, piloții și echipele, spun specialiștii în meteorologie, se află înaintea unui alt weekend fierbinte. În ziua cursei se așteaptă vreme predominant însorită și uscată toată ziua. Vânt ușor din sud.
- Temperatura maximă așteptată: 27 grade Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 17 grade Celsius
- Probabilitate de ploaie: 0%
Statistici vitale pentru cursa de la Monza
- Primul Mare Premiu – 1950
- Lungimea pistei – 5,793 km
- Recordul pe tur – 1 m 21,046 s, Rubens Barrichello, Ferrari, 2004
- Cele mai multe pole position-uri – Lewis Hamilton (7)
- Cele mai multe victorii – Michael Schumacher și Lewis Hamilton (5)
- Distanța de la pole până la punctul de frânare din virajul 1 – 472 metri
- Depășiri finalizate în 2024 – 71
- Probabilitatea de a ajunge la Safety Car – 50%*
- Probabilitatea de a ajunge la Safety Car virtual – 38%*
- Timp pierdut la oprirea la boxe – 24,3 secunde
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















