breaking news Lando Norris este noul campion mondial! Max Verstappen s-a impus la Abu Dhabi, dar nu a fost suficient
Galerie foto(7) Galerie foto (7 fotografii): Lando Norris este noul campion mondial! Max Verstappen s-a impus la Abu Dhabi, dar nu a fost suficient
Răzvan Codorean | Publicat: 07.12.2025 14:40 | Actualizat: 07.12.2025 20:11
Max Verstappen a respectat regula de pe Yas Marina și, după pole-position, a obținut și victoria. Nu a fost însă suficient. Lando Norris a avut o cursă curată, și-a asigurat locul 3 și, implicit, în premieră, titlul mondial, cu un avans de numai 2 puncte față de pilotul Red Bull.
UPDATE: Final fără incidente. Verstappen câștigă, Norris e campion
Finalul cursei nu a adus schimbări în zona fruntașă. Leclerc, cu probleme la frâne, nu a izbutit să-l atace pe Norris, care și-a asigurat lejer locul 3, după Verstappen și Piastri.

UPDATE: Lando face al doilea schimb în turul 41, Verstappen trece de Piastri
În turul 41, Norris a schimbat pentru a doua oară, însă fără să piardă poziții, pentru că piloții de la locurile 4 în spate erau suficient de departe. Iar după ce Lando a mers la boxe avea să o facă și Piastri, pentru că pneurile deja uzate nu i-au mai permis să-i facă față lui Verstappen, pilotul Red Bull reușind să recâștige prima poziție în cursă. Mai mult, avea un avantaj suficient pentru a putea face și o a doua vizită pe la boxe.
Pentru Norris însă era suficient să facă o cursă curată până la final și să stea la distanță de Leclerc, cel care era clasat al 4-lea. Și aceasta pentru că o clasare pe locul 3 îi oferă primul titlu suprem la numai 2 puncte distanță de Max.
UPDATE: Tsunoda este penalizat, Norris este exonerat
Oficialii cursei au analizat depășirea pe care Lando Norris a făcut-o în fața celui de-al doilea pilot Red Bull, Tsunoda. În cele din urmă au decis că niponul a schimbat mai mult de o dată direcția mașinii pe linia dreaptă. În aceste condiții s-a considerat că britanicul a fost obligat să-l evite pe acesta, motiv pentru care doar Tsuoda a primit o penalizare de cinci secunde.
UPDATE: Schimbare de lider în turul 24. Piastri este în frunte
Cel mai greu i-a fost lui Norris să-l depășească pe Tsunoda, care, evident, a încercat să-l întârzie cât mai mult pe rivalul colegului său de echipă. Și avea să o facă, în turul 23, pe linia dreaptă înainte de virajul 6. A făcut-o însă în afara pistei, astfel că manevra urma să fie investigată.
The moment Lando Norris went off the track to avoid and overtake Yuki Tsunoda 👀
— Autosport (@autosport) December 7, 2025
Over to the internet stewards...#AbuDhabiGP pic.twitter.com/rAHEpCP3I4
Oricum, în turul 24, era clar că și Verstappen trebuie să facă schimbul de pneuri, astfel că am asistat la schimbare de lider, Piastri trecând la timona cursei.
UPDATE: Norris schimbă primul, Verstappen rămâne pe pistă
În continuare, în zona fruntașă nu s-a schimbat nimic până în turul 15, atunci când Russell a decis să intre la boxe. A fost singurul dintre piloții din zona superioară a clasamentului care a făcut-o. Rămânea de văzut momentul în care vor alege să facă schimbul și primii trei clasați.
Leclerc, Alonso și Norris au intrat în turul 17. Verstappen a rămas pe pistă, însă în condițiile în care Piastri era pe hard, și putea să amâne schimbul, era clar că Oscar va deveni lider. Norris trebuia însă să depășească piloții care nu trecuseră pe la boxe. A izbutit să o facă rapid în cazul lui Antonelli și Sainz, apoi și de Stroll și de Lawson. Era turul 19.
UPDATE: Start perfect pentru Verstappen, Piastri trece de Norris în primul tur
Verstappen și Norris au pornit pe pneuri medii, iar Piastri pe hard. O strategie interesantă aleasă de australian. Plecarea în cursă a fost curată, Max l-a ”închis” pe Lando, în timp ce Oscar s-a plasat în imediata apropiere a colegului său. Iar în virajul 9 a atacat și a urcat pe poziția secundă.
Russell a fost cel care a ratat plecarea, astfel că le-a permis lui Leclerc și Alonso să se bată pentru locul 4. Apoi însă, pilotul Mercedes a reușit să revină, trecând de spaniol, astfel că, după cinci tururi ordinea din fruntea ierarhiei era Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc, Russell, Alonso.
UPDATE 15:00 - A început Marele Premiu de la Abu Dhabi!
Am ajuns și la ultimul act al Formulei 1. Și vom, matematic vorbind, după un deceniu și jumătate, o luptă în trei. Primii doi clasați, Lando Norris și Max Verstappen, vor porni de pe prima linie a grilei de start, însă în ordinea inversă comparativ cu ierarhia la zi, în timp ce Oscar Piastri, cel de-al treilea pilot încă implicat în ecuație este cel care va avea prim-planul pe linia secundă.
În principiu, oricare dintre ei poate să obțină cununa cu lauri, însă este limpede, cum simpla prezență pe podium îi asigură titlul, independent de rezultatele celorlați, Lando Norris pornește cu prima șansă. Lucru pe care îl știți din materialul special, cu toate calculele, pe care îl găsiți aici.
Are nevoie însă și de sprijinul echipei. Pentru că, să ne reamintim, am ajuns la această situație și pentru că la Las Vegas ambele monoposturi McLaren au fost descalificate din pricina faptului că s-a forțat în materie de setări, iar în runda precedentă, o eroare de strategie, i-a pus victoria pe tavă lui Verstappen după un weekend dominat de Piastri.

Să avem o strategie cu o singură oprire?
Înaintea cursei era clar că un rol important în această finală îl vor juca, desigur, și anvelopele. Însă va depinde foarte mult și de pilotul care se va afla la conducere după primele viraje. Dacă este Max, este foarte posibil să fie vorba despre o strategie cu o singură oprire, cu pilotul Red Bull încercând să mențină un ritm lent pentru a permite celor din spatele celor două McLaren să încerce atacuri și depășiri.
Directorul echipei Pirelli F1, Mario Isola, a explicat sâmbătă că o strategie cu o singură oprire „este cea mai rapidă pe hârtie” la Yas Marina, cu o primă oprire pe pneuri medii și o a doua pe pneuri dure. În acest caz, toți cei trei piloți ar fi pe picior de egalitate, deoarece toți au cel puțin un set de noi medii și un set de noi harduri. La fel și pentru strategia hard/soft, puțin mai lentă, deoarece au aceeași cantitate de anvelope soft folosite, compusul cu pereți roșii fiind folosit în calificări.
Lucrurile devin interesante – mai ales dacă granulația anvelopei este o problemă – în cazul unei alegeri pentru două opriri, care ar putea oferi drept variante mediu/dur/mediu, mediu/dur/dur sau mediu/dur/soft. Iar acestă gamă largă de soluții ar putea să schimbe lucrurile în timp real.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite







