Lovitură pentru Red Bull. Horner primește compensații uriașe și poate să revină în Formula 1

Răzvan Codorean | Publicat: 23.09.2025 14:18 | Actualizat: 23.09.2025 15:08
După mai bine de două decenii și 14 titluri de campion mondial (opt titluri la piloți și șase la constructori), Christian Horner părăsește definitiv Red Bull, după ce a ajuns la un acord cu marca austriacă, care include un pachet compensatoriu substanțial, estimat la o valoare de până la 100 de milioane de dolari. Horner poate acum privi spre viitor și spre următoarele sale mișcări.
Christian Horner a închis pentru totdeauna capitolul Red Bull. Primul act avusese deja loc înainte de pauza de vară: Horner fusese forțat să părăsească boxele echipei din Milton Keynes, retrăgându-se la cererea conducerii companiei austriece și repoziționându-se în așteptarea căderii cortinei finale.
Acum, a sosit capitolul final: Red Bull a confirmat că Horner a părăsit definitiv marca austriacă, ajungând la un acord între părți care, printr-un pachet compensatoriu, va acoperi cei cinci ani rămași din contractul fostului director de echipă, care se întindea până în 2030.
Mesaje pline de diplomație după anunțul oficial
Deși plecarea sa de-acum zece săptămâni a fost cu cîntec, anunțul oficial, venit luni, a fost însoțit de declarații diplomatice. ”După 20 de ani în cadrul echipei, Christian Horner, directorul echipei şi CEO, părăseşte Red Bull. Îi mulţumim pentru munca sa excepţională. El a avut un rol decisiv în transformarea acestei echipe într-una dintre cele mai performante din F1, cu opt titluri mondiale la piloţi şi şase la constructori. Mulţumim pentru tot, Christian, vei rămâne pentru totdeauna o parte importantă a istoriei noastre”, a precizat comunicatul Red Bull.
Răspunsul lui Horner a avut aceeași notă. ”A conduce Red Bull Racing a fost o onoare şi un privilegiu. Când am început, în 2005, niciunul dintre noi nu şi-ar fi putut imagina parcursul care ne aştepta: campionatele, cursele, oamenii, amintirile. Sunt extrem de mândru de ceea ce am realizat ca echipă, doborând recorduri şi atingând culmi pe care nimeni nu le-ar fi crezut posibile, şi voi păstra asta pentru totdeauna în sufletul meu”, a spus fostul boss al Red Bull.
Laurent Mekies preia oficial conducerea echipei Red Bull, pe care o ocupa deja în ultimele săptămâni. El vine de la Racing Bulls, unde anterior a ocupat funcția de director de echipă timp de un an și jumătate. ”Le urez lui Laurent, Max, Yuki și întregului Red Bull Technology Group tot binele în viitor. Sunt încrezător că vor continua, ca întotdeauna, să le ofere succese pe pistă fanilor noștri. Aștept cu nerăbdare să văd primul motor Red Bull/Ford în RB22 anul viitor, precum și în incitantul RB17”, a adăugat Horner în comunicat.
Un mandat deloc lipsit de controverse
La cererea lui Dietrich Mateschitz, fondatorul echipei Arden International s-a alăturat proiectului Red Bull în 2005, alături de Dr. Helmut Marko. În cele două decenii de mandat, Christian Horner a construit o echipă puternică, recrutându-l pe Adrian Newey, recunoscut ca fiind cel mai bun inginer din F1.
Sub conducerea sa, echipa a „ câștigat 6 campionate la constructori, precum și 8 campionate la piloți, 124 de victorii în Marile Premii, 287 de podiumuri și 107 pole position-uri ”, a precizat comunicatul de presă Red Bull Racing.
Mandatul lui Horner nu a fost însă lipsit de controverse. În februarie 2024, a făcut obiectul unor acuzații de hărțuire sexuală împotriva unei angajate, iar conversațiile dintre protagoniști au expus public scandalul. Problema a fost însă soluționată intern, menținându-l pe britanic în funcție.
Însă, de la moartea în 2022 a lui Dietrich Mateschitz, care îl recrutase cu 17 ani mai devreme, poziția lui Christian Horner în cadrul echipei devenise deja instabilă. Luptele de putere, scăderea performanței și plecarea unor figuri cheie din echipă, aveau să pună capăt poziției sale.
Un pachet compensatoriu de amploare
De fapt, Horner nu era doar responsabil de echipa Milton Keynes, ci și de toate companiile conectate la echipă. Imperiul Red Bull, cu sediul în Anglia, cuprinde șase companii, toate conduse de fostul manager britanic până la plecarea sa. Este vorba despre Red Bull Racing, Red Bull Technology (dedicată dezvoltării tehnice), noul Red Bull Powertrains, Red Bull Powertrains 2026, Red Bull Advanced Technologies și Red Bull Advanced Services.
Legea britanică impune dezvăluirea compensației celui mai bine plătit director al fiecărei companii. Deși nu există o confirmare oficială, se crede pe scară largă că Horner a deținut acest rol în toate cazurile. În 2023, compensația celui mai bine plătit director a fost de 7 milioane de lire sterline pentru Red Bull Racing, 9,6 milioane de lire sterline pentru Red Bull Technology și 4 milioane de lire sterline pentru Red Bull Advanced Technologies.
Prin urmare, în realitate, generosul pachet compensatoriu menit să acopere restul de cinci ani din contract nu include doar plecarea din rolul de Director de Echipă, ci și toate îndatoririle și responsabilitățile legate de Red Bull.
Cifrele, așa cum se întâmplă adesea în cazuri similare, nu au fost dezvăluite oficial și rămân învăluite în secret, dar estimările sugerează o sumă între 70 și 100 de milioane de dolari, care urmează să fie plătită în următorii cinci ani.
Ce urmează acum? Red Bull, Ferrari, Cadillac, exclus, restul sunt piste deschise
Horner fusese asociat prematur cu mai multe echipe de la concedierea sa. Au existat zvonuri despre o mutare la Ferrari, care au fost spulberate prin prelungirea contractului actualului șef de echipă, Fred Vasseur, în timp ce noua echipă, Cadillac, a respins public ideea.
Cu toate acestea, întrucât Horner a rămas sub contract la Red Bull, nu a existat de fapt posibilitatea de a începe negocieri adecvate privind un nou loc de muncă. Trebuia să afle mai întâi cât va rămâne pe tușă.
Acum, însă, Horner are o viziune clară. Și este limpede că se va putea alătura unuia dintre rivalii Red Bull încă din sezonul viitor. Mai exact, înainte de vacanța din vara lui 2026. O opțiune ar putea fi Alpine, care trece printr-o reorganizare sub conducerea consilierului executiv Flavio Briatore. Pe măsură ce echipa Enstone intră într-o nouă eră cu motoarele clienților Mercedes, există noi oportunități - iar Horner ar fi potrivit să ocupe un rol de conducere și să pună lucrurile în ordine.
O altă opțiune ar putea fi Aston Martin, deoarece Lawrence Stroll își dorește să atragă cele mai bune nume disponibile. Sigur, acolo există deja un CEO și director de echipă în persoana lui Andy Cowell. Dar nu este imposibil să existe responsabilități mai ample care i se potrivesc – și să devină o completare a conducerii superioare, în loc să înlocuiască pe cineva.
Și totuși...
Dar există o a treia cale potențială care se deschide. 2026 aduce schimbarea de regulament, iar modul în care echipele vor face față acesteia este greu de prezis. Astfel că un start ratat de nouă eră l-ar putea aduce pe Horner în vizorul tuturor. Cu atât mai mult cu cât este fără angajament. O afacere de urmărit.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.





Cele mai citite
















