Pirelli a făcut cărțile pentru acest weekend. Ce decizie specială a luat producătorul de pneuri
Galerie foto(4) Galerie foto (4 fotografii): Pirelli a făcut cărțile pentru acest weekend. Ce decizie specială a luat producătorul de pneuri
Răzvan Codorean | Publicat: 27.11.2025 13:35 | Actualizat: 27.11.2025 14:11
Dincolo de tipurile de anvelope disponibile, furnizorul oficial a venit și cu o măsură menită a preveni degradarea pneurilor, o decizie care impune restricții de strategie competitorilor.
Marele Premiu al Qatarului, penultima cursă a campionatului și ultima în format Sprint, are loc la doar o săptămână după cea din Las Vegas, un oraș aflat la peste treisprezece mii de kilometri în linie dreaptă de Lusail. Și această întrecere se desfășoară noaptea, dar condițiile meteorologice sunt extrem de diferite.
În timp ce sesiunile de pistă din deșertul Nevada au fost caracterizate de temperaturi scăzute, în Qatar piloții vor trebui să se confrunte cu o căldură și umezeală comparabile cu ceea ce am văzut în Singapore. Ceea ce înseamnă caracteristici deosebit de solicitante pentru anvelope. Din acest motiv, Pirelli aduce la Lusail cele mai dure trei variante de pneuri din gama sa și a luat măsuri speciale privind numărul maxim de ture pentru fiecare set folosit.
Ce compuși urmează să fie disponibili
Pe un circuit care supune anvelopele la energii comparabile cu cele de la Suzuka, s-au folosit doar pneuri C1, C2 și C3. Selecția a rămas identică de când cursa a intrat în calendarul F1. Anul acesta, aceeași combinație a fost folosită doar pentru alte trei weekenduri de curse din prima jumătate a sezonului: Japonia, Bahrain și Spania.

Virajele predominant rapide care alcătuiesc pista Lusail oferă anvelopelor puține zone ”lejere”. Secțiunea care le pune la cel mai sever test este cea dintre virajele 12 și 14. Suprafața de asfalt relativ netedă a generat adesea granulație, ceea ce contribuie la niveluri ridicate de uzură.
Cum a fost în 2024
Toți piloții au început Marele Premiu al Qatarului cu anvelope Medium, cu excepția lui Nico Hulkenberg, care a optat pentru pneuri Hard. Strategia cu o singură oprire s-a dovedit a fi cea mai populară, piloții încercând să prelungească primul stint cu anvelopa cu bandă galbenă, reușind să o facă să reziste mult peste jumătatea distanței totale.
Seria de opriri la boxe pentru a trece la Hard a început în turul 34, în timpul unei perioade cu steag roșu. Safety Car-ul și-a făcut apariția pe pistă de trei ori, iar în ultimele două dintre acestea, unii piloți au decis să încerce un sprint, intrând din nou la boxe pentru un set de pneuri Soft. Însă pariul nu a dat roade, anvelpele de acest gen suferind o scădere rapidă în materie de performanțe.
Traseul
Circuitul Lusail a fost inițial conceput ca o pistă de curse pentru motociclete, lucru relevat de configurația sa cumva atipică, rapidă și sinuoasă, cu o linie dreaptă lungă de peste un kilometru.
Circuitul de la periferia orașului Doha prezintă piloților, mașinilor și anvelopelor niște provocări neobișnuite. Are 16 viraje, zece dintre ele la dreapta, iar faptul că se află în deșert presupune că nisipul este adesea adus de vânt pe pistă, influențând inevitabil starea acesteia. În efortul de a preveni acest lucru, există mai multe zone cu iarbă artificială în jurul circuitului.
Temperaturile ridicate sunt o caracteristică distinctivă a weekendului din Qatar. În ciuda faptului că întrecerea se desfășoară noaptea, umiditatea ridicată, adăugată la căldura reziduală acumulată în timpul zilei, trasformă cockpitul într-un mediu foarte solicitant, dovadă că în anii precedenți au fost mulți piloți care s-au resimțit la sfârșitul Marelui Premiu. Din punctul de vedere al anvelopelor, temperatura pistei poate duce la apariția granulării, chiar dacă, așa cum reiese din cursele anterioare din acest an, gama actuală de compuși pare a fi mai rezistentă la acest fenomen.
Pirelli a impus un număr limitat de tururi pentru fiecare set
Fiecare set de anvelope livrat echipelor la începutul weekendului va fi eligibil pentru maximum 25 de ture pe circuitul de la Losail. Acestea vor fi numărate cumulativ pe parcursul tuturor sesiunilor de pistă, inclusiv cele efectuate în condiții de neutralizare.
Există însă și excepții. Este vorba despre turul de recunoaștere și de formare, precum și cele efectuate după terminarea întrecerii în cursele Sprint și Grand Prix. Pirelli va comunica echipelor numărul de tururi rămase pentru fiecare set înainte de Marele Premiu. Însă, oricum, matematic, s-a constatat că, având în vedere că întrecerea constă într-un total de 57 de tururi, toți piloții vor trebui să efectueze cel puțin două schimbări de anvelope în cursa principală.
Ce înseamnă acest lucru? În primul rând faptul că, în principiu, diferențele de strategie urmează să fie limitate. Totuși, modul în care va gestiona fiecare echipă seturile primite și momentele în care ele sunt folosite ar putea să dea un alt curs disputei. În ce măsură acest lucru se va întâmpla și cu ce consecințe, vom afla în zilele următoare.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.





Cele mai citite





