exclusiv MadCup: Turneul care a început după o bătaie între părinți, dar s-a transformat într-un fenomen global
Andrei Mazurchievici | Publicat: 25.08.2024 13:57 | Actualizat: 11.09.2024 09:24
MadCup, unul dintre cele mai mari turnee internaționale de fotbal pentru copii și juniori, s-a transformat într-un fenomen global în doar patru ani, devenind o atracție majoră pentru echipe din întreaga lume. La ediția din acest an, competiția a reunit peste 800 de echipe, inclusiv formații masculine, feminine și copii cu dizabilități, venite din 34 de țări, printre care și România.
De la începuturile sale în 2021, MadCup s-a dovedit a fi mult mai mult decât un simplu turneu de fotbal. Ediția din 2023 a demonstrat impactul economic semnificativ pe care o competiție bine organizată îl poate aduce unei comunități, contribuind cu peste 29 de milioane de euro la economia Madridului. Sumele au fost cheltuite de participanții din alte orașe sau din străinătate pe cazare, restaurante, transport și alte servicii, transformând evenimentul într-un adevărat motor economic local.
Dintre toate țările participante, Statele Unite au surprins cu un număr impresionant de 43 de echipe înscrise în competiție, iar alături de ele au fost formații din toate colțurile lumii, precum Kuweit, Republica Dominicană, Africa de Sud, Zambia, Honduras, Venezuela, Lituania, Japonia, Coreea de Sud, Gabon sau Filipine.
De-a dreptul surprinzător este faptul că acest eveniment a luat naștere în urma unui incident la un turneu de juniori, când mai mulți părinți s-au implicat într-o încăierare. Acel moment i-a făcut pe organizatori să își dorească un turneu prin care să promoveze respectul și fair-play-ul în sport. MadCup a fost gândit de atunci nu doar ca o competiție, ci ca un proiect educațional și cultural pentru dezvoltarea valorilor esențiale.
Cifrele impresionante din spatele turneului
În doar șase zile, echipa din spatele MadCup a gestionat peste 2.300 de meciuri desfășurate pe 94 de terenuri din 32 de locații din întreaga Comunitate a Madridului. Pe lângă desfășurarea meciurilor, organizatorii s-au ocupat de găsirea cazării și asigurarea transportului pentru cei peste 12.000 de jucători și 3.400 de însoțitori, fie că vorbim de antrenori sau părinți. Fiecare echipă a beneficiat de sprijinul unui reprezentant dedicat din partea organizatorilor, care a fost mereu disponibil la locație pentru a rezolva orice solicitare.
Calitatea și cantitatea infrastructurii sportive din Madrid a fost pur și simplu impresionantă, în special pentru cei obișnuiți cu standardele din România. Astfel, ne putem da seama de ce fotbalul spaniol domină acest sport atât la nivel european, cât și mondial, indiferent dacă vorbim despre fotbalul la nivel de echipe sau de reprezentative.
Real Madrid, Atletico Madrid și RFEF, printre bazele care au găzduit meciuri
Meciurile au fost găzduite inclusiv de baze de pregătire renumite, cum ar fi Valdebebas (Real Madrid), Deportivo Alcalá de Henares (Atletico Madrid), Cotorruelo (sediul Federației de Fotbal din Madrid) și Ciudad del Fútbol de Las Rozas (baza de pregătire a echipelor naționale ale Spaniei), unde s-au desfășurat fazele finale ale competiției.
De asemenea, organizatorii au găzduit o paradă a echipelor pe stadionul formației Atletico Madrid, Civitas Metropolitano, unde peste 25.000 de spectatori au asistat la un eveniment asemănător ca desfășurare cu ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice, unde toți participanții defilează pe teren într-un adevărat festival de bucurie și culoare.
Printre personalitățile care au ținut discursuri la parada echipelor, s-a aflat primarul orașului Madrid, Jose Luis Martinez-Almeida sau președintele clubului Atletico Madrid, Enrique Cerezo.
România a fost reprezentată de două echipe
Școala de Fotbal Rapid, la categoria 2015, și Lazio Celesti, la categoria 2011, au fost singurele echipe românești prezente la competiția madrilenă. Deși Lazio Celesti nu a reușit să iasă din grupe, juniorii Rapidului, cea mai bună echipă din București la această categorie de vârstă din ultimii trei ani, s-au descurcat excelent, câștigând grupa și clasându-se pe locul nouă la final dintre cele 69 de formații participante.
Cât costă participarea la un asemenea turneu?
Participarea la MadCup implică costuri semnificative. Taxa de înscriere a unei echipe variază între 350 și 500 de euro, în funcție de momentul înscrierii. La aceasta se adaugă 870 de euro pentru cazare la un hotel de trei stele, cu trei mese incluse și transportul asigurat de la aeroport și la meciuri. Biletele de avion pe ruta București – Madrid și retur mai costă și ele în jur de 300 de euro de persoană. Astfel, un tânăr fotbalist din România a avut nevoie de 1.170 de euro pentru a participa la turneu, pentru șapte nopți de cazare.
Într-un interviu acordat iAMsport.ro, Maria Guadelupe Benzal, directorul de relații internaționale al MadCup, dezvăluie munca de un an din spatele unui asemenea turneu, dar și ce impact poate avea asupra economiei o asemenea competiție.
Consider că turneul a fost foarte util atât pentru noi, cât și pentru copii, o experiență unică. Am reușit să îi scoatem din zona lor de confort și să îi motivăm, ca să profite la maxim de meciurile tari ale turneului. Organizarea meciurilor, programului și infrastructura mi-au lăsat o impresie foarte bună, sunt foarte bine organizați. Per total, sunt de părere că experiența la MadCup a fost un plus de experiență pentru copii, dar și pentru noi, antrenorii, șicu siguranță mi-ar face plăcere să particip din nou la acest turneu. Laurențiu Drăgoi, antrenor Rapid 2015
Ne puteți vorbi despre cum v-a venit ideea organizării unui turneu de o asemenea anvergură și cum a evoluat de-a lungul anilor?
Ideea a apărut în 2020, într-un moment în care situația socio-sanitară reprezenta o provocare semnificativă pentru crearea și dezvoltarea unui eveniment sportiv de această natură. Încă de la începuturile sale, turneul a fost conceput ca un proiect sportiv menit să promoveze cultura, educația valorilor și un stil de viață sănătos prin practicarea sportului în rândul generațiilor tinere.
În plus față de promovarea fotbalului juvenil, un obiectiv principal al MadCup este stimularea dezvoltării turistice, culturale și economice a Comunității Madrid.
Un alt obiectiv-cheie al turneului este educarea în valori prin puterea pe care sportul o are asupra tinerilor, cu un accent deosebit pe respect - pentru adversari, arbitri și antrenori. Acest lucru se realizează nu numai prin competiția în sine, ci și prin inițiative educaționale pe tot parcursul anului în școli, universități, federații și în întreaga Comunitate a Madridului.
Ce a inspirat crearea MadCup și cum a ajuns să devină unul dintre cele mai mari turnee de fotbal pentru copii și juniori din lume?
MadCup s-a impus ca unul dintre cele mai mari turnee internaționale de fotbal pentru juniori și tineret, datorită sprijinului instituțiilor și sponsorilor, care a permis proiectului să crească semnificativ. Este important sprijinul instituțional din partea Comunității Madrid (Departamentul de Turism, Cultură și Sport), primăriile din Madrid, Alcalá de Henares, Torrejón de Ardoz, San Fernando de Henares, Paracuellos de Jarama, Pozuelo de Alarcón, Majadahonda, Alcobendas, San Sebastián de los Reyes, Las Rozas și Leganés. De asemenea, colaborăm cu Academia Atlético de Madrid, Federația madrilenă de fotbal (RFFM), Federația regală spaniolă de fotbal (RFEF) și PROLIGA. Începând din 2021, turneul a fost recunoscut de către Consiliul Sportului din Spania (CSD) ca un eveniment de interes public excepțional.
809 echipe participante la MadCup 2024
Cu 809 de echipe participante, cu ce provocări v-ați confruntat în organizarea unui eveniment de o asemenea amploare?
La această ediție, au participat peste 200 de echipe internaționale din 34 de țări, dintre care nouă nu au fost reprezentate în edițiile anterioare, cum ar fi Kuweit, Republica Dominicană, Africa de Sud sau Filipine, printre altele. În afară de Spania, Statele Unite au avut cea mai semnificativă reprezentare, cu 43 de echipe.
Competiția a inclus atât fotbal în 7, cât și fotbal în 11 la categoriile masculin și feminin, acoperind 17 grupe de vârstă, de la U7 la U19 pentru băieți și de la U12 la U19 pentru fete. Această a patra ediție a turneului a prezentat prima Cupă de fotbal incluziv din Spania, cu colaborarea FEDDI (Federația spaniolă de sport pentru persoanele cu dizabilități intelectuale).
Organizarea unui turneu de o asemenea amploare prezintă provocări semnificative, cu peste 2 300 de meciuri jucate în șase zile.
Aceste meciuri au loc în 32 de locații, 94 de terenuri de fotbal din întreaga Comunitate Madrid.
Deși turneul de fotbal MADCUP în sine durează doar șase zile, o echipă dedicată lucrează tot timpul anului pentru a asigura succesul acestuia. Acest lucru implică o planificare și o coordonare meticuloasă, inclusiv aranjarea transportului, gestionarea rezervărilor, programarea competițiilor și asigurarea celor mai bune locații din Madrid. Datorită acestor eforturi considerabile, MADCUP Football s-a impus ca un turneu de fotbal de prim rang la nivel mondial.
Ne puteți împărtăși câteva statistici sau date interesante cu privire la numărul de meciuri jucate și la numărul de jucători implicați? Cum asigurați buna coordonare a peste 2.300 de meciuri?
La această ediție au participat peste 12 000 de jucători și mai mult de 3 400 de membri ai staff-ului tehnic, numărul total al participanților depășind 15 500.
Coordonarea și organizarea acestor numeroase meciuri jucate în doar șase zile se datorează eforturilor și muncii personalului MadCup, care lucrează tot timpul anului pentru a asigura succesul evenimentului. Chiar înainte de începerea ediției din 2024, pregătirile pentru turneul din 2025 erau deja în desfășurare.
Pentru a ajuta la organizarea programului competiției, am lansat propria aplicație pentru turneu, OWQLO. Această aplicație permite familiilor și jucătorilor să urmărească în timp real statisticile meciurilor, locurile în care joacă echipele, golurile marcate etc.
Gestionarea transportului în Madrid, una dintre provocările turneului
Cum se asigură transportul tuturor acestor echipe printr-o metropolă precum Madridul?
Celebrarea unui turneu de o asemenea amploare în capitala Spaniei este o provocare uriașă, mai ales din cauza distanțelor și a traficului din Comunitate. Cu toate acestea, ne bazăm pe o companie de autobuze din Madrid, care oferă diverse servicii participanților.
Cum gestionați relațiile internaționale cu atât de multe echipe și jucători care provin din diferite părți ale lumii?
Încă de la începuturi am avut o puternică perspectivă internațională, unul dintre obiective fiind acela de a ajunge în fiecare colț al lumii. Pentru a realiza acest lucru, echipa are un focus internațional care, cu pasiune, entuziasm și dedicare, ajunge la sute de echipe din multe țări. Această caracteristică a multiculturalismului este ceva care definește MadCup și îmbunătățește experiența unui turneu extraordinar, oferind oportunitatea de a juca și de a trăi cu băieți și fete din diferite culturi și naționalități.
Care au fost cele mai ciudate cerințe din partea echipelor care au venit din străinătate? Puteți furniza câteva date amuzante despre turneu?
Nu sunt „cereri ciudate”. Dimpotrivă, recunoaștem că există diferențe culturale între țări. Respectăm cererile tuturor și le privim ca pe niște oportunități de a învăța și de a aprecia diferitele moduri în care oamenii din diferite țări gândesc, trăiesc și îmbrățișează diverse culturi. Acesta este unul dintre aspectele valoroase ale turneului: copiii, la fel ca bureții, absorb și se adaptează rapid. În doar o săptămână de interacțiune cu copii din alte țări, ei dobândesc o înțelegere profundă și respect pentru diferite culturi.
Obiective impresionante pe termen lung
Ce impact are MadCup asupra comunității locale și a comunității fotbalistice în general?
În timpul turneului de anul trecut, peste 13.000 de jucători, împreună cu familiile lor, personalul tehnic și fanii, au contribuit cu peste 29 de milioane de euro în cheltuieli totale la Comunitatea Madrid. Dintre acești participanți, 40% au vizitat atât orașul Madrid, cât și Comunitatea Madrid pentru prima dată. Atracțiile turistice, sportive, culturale și gastronomice ale Madridului au motivat vizitatorii să se bucure și să investească în transport, restaurante, cazare, divertisment și cumpărături, printre alte aspecte. Cele mai remarcabile rezultate au arătat o cheltuială de 7 milioane de euro pe cazare, 9,2 milioane de euro pe restaurante și 8,8 milioane de euro pe transport.
În această a patra ediție, ne așteptăm să duplicăm acest impact economic în Comunitatea Madrid, pe baza creșterii participării internaționale, care a arătat că vizitatorii tind să cheltuiască semnificativ în timpul șederii lor în Madrid.
Câte baze sportive ați folosit? Știu că ați găzduit meciuri în bazele de pregătire ale Real Madrid și Atletico, în timp ce faza finală a turneului a avut loc la baza RFEF.
MadCup 2024 s-a desfășurat în 32 de locații diferite, dintre care putem evidenția Centro Deportivo Alcalá de Henares, (centrul sportiv al Academiei Atlético de Madrid), Valdebebas (centrul sportiv al Real Madrid), Cotorruelo (sediul Federației de Fotbal din Madrid) și Ciudad del Fútbol de Las Rozas (sediul echipei naționale de fotbal a Spaniei).
Cum vedeți evoluția turneului în următorii cinci-zece ani?
Ne propunem să continuăm promovarea valorilor și a obiceiurilor sănătoase prin sport. Deși a început ca un turneu de fotbal, obiectivul este de a ajunge la copiii din întreaga lume prin extinderea domeniului de aplicare pentru a include o gamă mai largă de sporturi și făcând evenimentul mai puțin sezonier. Obiectivul pe termen lung este de a face din Madrid capitala mondială a sporturilor pentru tineret. Deja baschetul a ajuns la a doua ediție, unde au participat peste 80 de echipe din Spania și din străinătate.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.