Campionul mondial de F1 spune adio curselor. Este câștigătorul cursei epice din Canada, în 2011
 Galerie foto(7)		Galerie foto (7 fotografii): Campionul mondial de F1 spune adio curselor. Este câștigătorul cursei epice din Canada, în 2011
		Galerie foto(7)		Galerie foto (7 fotografii): Campionul mondial de F1 spune adio curselor. Este câștigătorul cursei epice din Canada, în 2011
					Răzvan Codorean | Publicat: 31.10.2025 13:31 | Actualizat: 31.10.2025 15:11
Jenson Button, câștigător al titlului mondial în F1 în 2009, a anunțat că pune capăt carierei active în motorsport. Ultima etapă a sezonului WEC 2026, cursa de 8 ore din Bahrain, programată pe 8 noiembrie, va reprezenta ultima sa apariție oficială pe pistă.
Jenson Button și-a oficializat decizia. Din 2024, pilotul care este acum în vârstă de 45 de ani concurează în clasa WEC Hypercar pentru echipa britanică Jota, alături de Earl Bamber și Sébastien Bourdais. Se știa de ceva vreme că va părăsi campionatul la sfârșitul anului 2025. Acum, însă, a anunțat că va renunța definitiv la aparițiile competitive.
O decizie asumată
Așadar, ultima sa apariție în întreceri oficiale urmează să fie în WEC. Într-o declarație pentru BBC Radio Somerset, Button a explicat: ”Încă luptăm pentru campionatul constructorilor ca echipă. Încă suntem în cursă pentru victorie, și nu avem o sarcină facilă, dar locul al doilea este realizabil. Sunt multe de așteptat în Bahrain și, având în vedere că este ultima mea cursă... mi-a plăcut întotdeauna să concurez în Bahrain.”

Pentru a continua: ”Cred că este o pistă distractivă și mă voi bucura de ea cât de mult pot, pentru că acesta va fi sfârșitul carierei mele profesionale de pilot. Dar sunt mulțumit de decizie. Nu a fost chiar atât de dificil, ca să fiu sincer. Mi-a plăcut foarte mult să concurez cu Jota în WEC. Dar viața mea a devenit prea aglomerată. Nu ar fi corect, nici față de echipă, nici față de mine, să cred că am suficient timp pentru 2026.”
Și a explicat motivul pentru care și-a asumat decizia: ”Copiii mei au patru și șase ani. Când ești plecat o săptămână, îți lipsesc atât de multe încât nu mai recuperezi niciodată acel timp.”
17 ani de Formula 1 și un titlu de campion mondial
Button a concurat într- un total de 306 Mari Premii de Formula 1 între 2000 și 2016, izbutind 15 victorii. Însă numele său va rămâne indisolubil legat de istoria legendară a Brawn GP: în 2009 a câștigat singurul titlu mondial la piloți din cariera sa, același an în care echipa, născută din cenușa Honda, a devenit campioană mondială la constructori.

A fost un sezon irepetabil, singurul din scurta viață a echipei, înainte de predarea către Mercedes în 2010, dar unul care a marcat o poveste incredibilă și una care este puțin probabil să se repete în Formula 1. După ce s-a mutat la McLaren, unde s-a luptat cu Lewis Hamilton și s-a bucurat de anii parteneriatului cu Honda, în 2017 avea să participe, în Monaco, ca înlocuitor al lui Alonso, la ultima sa întrecere din F1. În ultimii ani Button a ales să se dedice curselor de anduranță.
O cursă de referință, Canada 2011. Poate cea mai nebună întrecere din istorie, și, cert, cea mai lungă
Dincolo de titlul mondial, Button este pilotul care a câștigat, în 2011, în Canada, o bătălie epică, după cea mai lungă cursă din istoria Marelui Circ.
Startul a fost sub Safety Car, fără tur de formare, pentru că pista băltea după aversele continue de ploaie din dimineața cursei.

După cinci tururi, piloții au fost lăsați să concureze sub steag verde - pilotul Red Bull Sebastian Vettel conducând cursa, în fața perechii Ferrari Fernando Alonso și Felipe Massa. În spate, Lewis Hamilton a încercat să-l depășească pe Mark Webber pentru locul patru în interiorul virajului 1. Contact!
Webber pierdea poziții. La fel, Hamilton era depășit de colegul său de la McLaren, Button, dar și de cele două monoposturi Mercedes ale lui Nico Rosberg și Michael Schumacher. A urmat un duel Lewis – Jenson, în care s-au schimbat poziții. În turul 7, încercând să treacă din nou în față, Hamilton a intrat în unghiul mort, Button nu l-a văzut, și cele două mașini s-au lovit.
Salvat de o nouă ploaie torențială
Hamilton părăsea întrecerea. Nu și Button, care, sub Safety Car, a trecut pe pneuri intermediare. Avea însă să fie penalizat cu un drive-through pentru depășirea limitei de viteză în spatele Safety Car, și ajungea pe locul 15. A fost salvat de o nouă ploaie torențială. Căci, încă din turul 19, nici pe pneuri speciale, nu se putea merge. Iar în turul 25, cursa a fost oprită. La acel moment, Vettel era primul, în fața lui Kamui Kobayashi, Massa, Nick Heidfeld, Vitaly Petrov, Paul di Resta, Webber, Alonso, Pedro de la Rosa și Button. Dar niciunul dintre ei nu avea să mai termine tururi prea curând...
După puțin peste două ore de pauză, cursa a fost reluată în spatele mașinii de siguranță, pe pneuri de ploaie. Opt tururi mai târziu, a intrat mașina de siguranță, iar cei 23 de piloți rămași (Hamilton privind de pe margine) au fost liberi să concureze, Button fiind unul dintre puținii care au intrat imediat la boxe pentru pneuri intermediare.

Din coada ierarhiei spre victorie
Dar mașina de siguranță a fost necesară din nou după încă doar un tur. La un duel dintre Alonso și Button, cei doi s-au ciocnit în șicana din virajul 3-4. Comisarii n-au intervenit, dar Alonso abandona, iar Jenson, cu pană, mergea iar la boxe. Era la coada clasamentului.
Cu 20 de tururi înainte de final, Vettel deținea conducerea, urmat de Kobayashi și Massa. Button urca încet-încet. Apoi, în turul 51, a făcut a șasea vizită la boxe în această zi, schimbând pneurile intermediare cu pneuri super soft. Era mai rapid cu circa două secunde decât ceilalți și ataca. Iar când Heidfeld și Kobayashi s-au ciocnit, în turul 56, ducând la un nou Safety Car, a profitat din plin de faptul că plutonul s-a compactat.
Era pe patru. A trecut de un Webber care a greșit la ultima șicană din turul 64, apoi, lejer, de Schumacher, pe linia dreaptă. Cu cinci tururi înainte de final, putea lupta cu Vettel pentru victorie. Și a învins după ce cu cele șase vizite la boxe (inclusiv penalizarea sa drive-through) pe parcursul după-amiezii au reprezentat un nou record pentru câștigătorul unei curse de F1, și reușise o viteză medie de numai 74,864 km/h, cea mai mică pentru un învingător. Unul care se impunea după 4 ore, 4 minute şi 39,537 de secunde de la start, timp care, evident, face din această întrecere cea mai lungă din istorie.
Ce urmează pentru Jenson
Britanicul nu își va lua rămas bun definitiv de la curse. Are mai multe proiecte. Propria echipă din Extreme H, poziția de expert pentru Sky Sports F1 și cea de consultant pentru Williams din 2021. În plus, mărturisește că o să mai meargă la competiții pentru vehicule clasice, mai ales că deține o colecție de astfel de modele. Însă, desigur, este un sfârșit de capitol.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite



 
                 
                 
                     
                     
                     
                    

 
                 
                 
                 
                 
                 
                