Cu ce am rămas după cursa din Qatar dincolo de cadoul făcut de McLaren lui Verstappen
Galerie foto(5) Galerie foto (5 fotografii): Cu ce am rămas după cursa din Qatar dincolo de cadoul făcut de McLaren lui Verstappen
Răzvan Codorean | Publicat: 01.12.2025 15:29 | Actualizat: 01.12.2025 15:29
Echipa Papaya a pierdut în Qatar pentru că nu a reacționat la timp în turul 7, când a intrat mașina de siguranță. Monoposturile McLaren au rămas pe pistă, în timp ce Max și alte 16 mașini s-au oprit, iar această eroare l-a costat pe Piastri victoria și pe Norris podiumul, Max rămânând în cursa pentru titlul mondial.
Termenul „execuție” a fost foarte popular în ultima vreme. În Formula 1, are o semnificație specifică: setul de operațiuni necesare în timpul unui weekend de cursă pentru a extrage maximum din materialul disponibil.
Mai exact, aceasta include setările mașinii, deciziile sesiune cu sesiune, alegerile strategice și alte operațiuni care implică atât personalul de pe pistă, dar și ce se întâmplă la uzină. McLaren venea oricum după un weekend dezastruos la Las Vegas, care s-a încheiat cu o dublă descalificare din cauza unei setări incorecte a ambelor mașini. Șapte zile mai târziu, la Losail, o decizie strategică a privat echipa de o victorie tehnic incontestabilă. Consecințele sunt departe de a fi neglijabile: campionatul piloților se va decide acum în ultima sa cursă, la Yas Marina.
McLaren prinsă pe picior greșit. Ce spune Andrea Stella
După primele șase tururi ale Marelui Premiu al Qatarului, Oscar Piastri părea în măsură să capitalizeze cu o nouă victorie un weekend deja perfect. Era în frunte, cu un avantaj solid, după ce luase un start bun, profitând la maximum de pole position-ul său. Era urmat de un Max Verstappen care se strecurase între el și Lando Norris, după primul viraj. Totul s-a schimbat însă după ce mașina lui Nico Hulkenberg a rămas pe banda de evacuare.

Turul 7 devenise crucial. Cea mai logică opțiune era chemarea celor două mașini la boxe și montarea unui set nou de anvelope. Astfel, respectau restricțiile impuse de FIA și Pirelli pentru cursa de la Losail (cu un maxim de 25 de ture pe un set de anvelope din motive de siguranță) cu doar încă o oprire. Lucru pe care l-au simțit imediat cei de la Red Bull, care au fost urmați și de marea majoritate a echipelor.
De ce nu și McLaren? Motivele care au determinat echipa să facă o greșeală atât de șocantă au devenit clare la finalul cursei. „Nu am vrut să ajungem în trafic după oprirea la boxe”, a explicat Andrea Stella, „dar am văzut că toate celelalte echipe luaseră o decizie diferită de a noastră și, cum toată lumea s-a oprit, decizia noastră a devenit una greșită.”
Să explicăm. Cursa Sprint de sâmbătă oferise deja informații foarte clare cu privire la posibilitățile unei reveniri. Depășirile erau posibile doar cu o diferență de performanță de o secundă pe tur și o viteză maximă bună, altfel existând perspectiva de a fi în spatele unui adversar până la steagul în carouri.
De aici și teama de a ceda poziția pe pistă. Dacă Piastri și Norris ar fi intrat pe linia boxelor, orice pilot care ar fi ales să nu o facă la boxe ar fi reprezentat o amenințare. Ceea ce echipa McLaren de la boxe nu a luat în considerare a fost oportunitatea oferită de mașina de siguranță în ceea ce privește timpul economisit cu un schimb, cu unsprezece secunde mai puțin decât o oprire cu steag verde. O oportunitate de aur valorificată de nouă dintre cele zece echipe de pe pistă.

A contat și factorul Norris?
Și mai este ceva. Un alt factor care a influențat decizia McLaren a fost diferența cu care s-ar fi confruntat Norris în cazul unei duble opriri la boxe. Pe lângă așteptarea de două secunde (timpul necesar lui Piastri pentru a schimba anvelopele), Lando ar fi fost expus riscului de a fi nevoit să aștepte șirul lung de mașini care intrau pe linia boxelor înainte de a reporni cursa.
„Eram conștienți de acest lucru”, a recunoscut Stella, „dar nu acesta a fost principalul motiv pentru care nu am oprit ambele mașini. Ne-am gândit că traficul ar fi o problemă semnificativă.” Cu toate acestea, probabil că a fost luată în considerare și poziția nefericită a lui Norris.
Verstappen, victoria 70, Piastri, dezamăgire cruntă
Un lucru este clar. Acel moment a decis totul. Verstappen a obținut cel de-al treilea succes la rând în Qatar, fiind primul care se impune fără să conducă în cursă după primul tur. În plus a ajuns la 7 succese în acest sezon, egalându-i pe Norris și Piastri, și la 70 în întreaga carieră, din care 50 având numărul 1 pe mașină.

Pe de altă parte, Piastri a pus capăt unei serii de 6 curse fără podium. Și putea avea un weekend perfect, astfel că este de înțeles frustrarea trăită la finalul întrecerii. După un weekend impecabil, a trebuit să îndure o dezamăgire amară, atât în ceea ce privește rezultatele cursei, cât și în ceea ce privește clasamentul campionatului. Paradoxal este că în weekendul în care a revenit la nivelul primei jumătăți a sezonului, a trebuit să accepte că a fost depășit de Verstappen în clasamentul general și o reducere minimă a decalajului care îl separă de Norris. A ajunge la Yas Marina cu perspectiva de a recupera șaisprezece puncte față de Lando și patru față de Max este o sarcină aproape imposibilă.
Alte cifre după Qatar
• Locul 3 pentru Carlos Sainz îl face primul pilot Williams care obține mai multe clasări pe podium într-un sezon din 2015 încoace (Felipe Massa și Valtteri Bottas).
• Norris a terminat pe locul 4 și conduce acum Campionatul Piloților cu 12 puncte față de Verstappen, cu un avantaj de 16 puncte față de Piastri.
• La Mercedes, Kimi Antonelli a ocupat locul 5 pentru a patra oară consecutiv în top 6.
• George Russell, aflat pe locul 6, a fost învins de coechipierul său Antonelli pentru a treia oară în ultimele 4 Mari Premii.
• Cu locul 7 pentru Aston Martin, Fernando Alonso a obținut primele sale puncte de Grand Prix în patru curse.
• Charles Leclerc, aflat pe poziția a 8-a, a fost Ferrari-ul lider și a terminat la 56,8 secunde în spatele câștigătorului.
• Cu locul 9, Liam Lawson de la Racing Bulls a marcat primele puncte din istorie pentru echipa italiană într-un Mare Premiu al Qatarului.
• Yuki Tsunoda de la Red Bull a ocupat locul 10, ceea ce înseamnă că a acumulat puncte atât în Sprint, cât și în Marele Premiu din acest weekend.
• Alex Albon de la Williams a fost al 11-lea și nu a acumulat puncte în ultimele șapte Mari Premii.
• Lewis Hamilton a terminat pe locul 12 în al patrulea Mare Premiu fără puncte cu Ferrari în ultimele 10 weekenduri de curse.
• Vineri a fost a patra aniversare a trecerii în neființă a fondatorului echipei, Sir Frank Williams.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite




