Dezvoltarea monoposturilor pentru 2026 dă bătăi de cap inginerilor. Care sunt cauzele

Răzvan Codorean | Publicat: 01.10.2025 19:11 | Actualizat: 01.10.2025 19:11
Regulile din 2026 continuă să dea bătăi de cap echipelor de ingineri din Formula 1 cu doar patru luni înaintea testelor de la Barcelona.
În patru luni, echipele de Formula 1 vor prezenta prima versiune a noilor mașini din 2026. Totul se va întâmpa la un test shakedown care va avea loc la sfârșitul lunii ianuarie, pe circuitul din Barcelona, în spatele ușilor închise. Lucru care s-a întâmplat și în 2022, la introducerea mașinilor cu efect de sol. Decizia a fost luată pentru a oferi echipelor, departe de ochii curioși, timp să se familiarizeze cu mașinile radical noi, nu doar în ceea ce privește aerodinamica, ci și în ceea ce privește unitățile lor de putere.
Ce se schimbă
Pe lângă o unitate de putere și o unitate de control al motorului revizuite, precum și reguli privind șasiul care renunță la efectul de sol și includ aerodinamică activă, furnizorul de anvelope Pirelli introduce și anvelope mai înguste, în timp ce limita de greutate scade de la 800 kg la 768 kg - în ciuda creșterii greutății bateriei. F1 trece, de asemenea, la combustibili sustenabili și mai sunt multe de făcut pentru a stabili parametrii exacți de utilizare a motorului, pentru a diminua îngrijorările cu privire la modul în care mașinile de F1 din 2026 vor putea concura între ele.
O mulțime de factori noi care intră în ecuație
Așadar, există atât de multe caracteristici noi încât este dificil să ai o bază solidă. În 2022, unitățile de putere au rămas neschimbate, în timp ce anul viitor totul se va schimba, astfel că în ecuație intră mai mulți factori, iar fiecare alegere în ceea ce-l privește pe unul dintre aceștia îi influențează pe ceilalți. Cine poate găsi o eficiență maximă va avea un avantaj, atât în ceea ce privește puterea, cât și gestionarea energiei.
Numai că nu este deloc simplu. Previziunile de performanță trebuie făcute încă de-acum, chiar știind că acestea se schimbă constant. Nu este o coincidență faptul că datele strict confidențiale furnizate de echipe către Pirelli arată discrepanțe semnificative în valorile forței de apăsare de aproximativ 20-30%.
Inginerii transpiră serios
Fiecare echipă și-a îndreptat complet atenția către dezvoltarea viitorului monopost de ceva vreme. Dar, pe măsură ce termenul limită din ianuarie se apropie pentru cele 11 echipe, ritmul rapid al dezvoltării aerodinamice din culise înseamnă că echipele încă urmăresc ținte mobile. Și aceasta pentru că sunt nevoiți să prezică nivelurile de forță de apăsare pe care le vor avea în testele de iarnă doar pe baza datelor virtuale oferite de simulator.
„Mașina evoluează săptămână de săptămână și, pe măsură ce performanța mașinii se schimbă, rezultatele simulărilor se schimbă”, a explicat Andrew Shovlin, directorul de inginerie de pe pistă de la Mercedes. Evident, în aceste condiții, inginerii sunt permanent în priză.
Leclerc, deloc încântat de Ferrari 2026
Bătăi de cap au și piloții. Un indiciu în acest sens a fost mărturisirea lui Charles Leclerc, făcută în iulie, atunci când spunea că nu a fost deloc încântat de modul în care trebuia condus Ferrari-ul din 2026 pe care l-a încercat pe simulator. Ceea ce, potrivit șefului Williams, James Vowles, nu era decât un indiciu al fazei premature a ciclului de dezvoltare la care se afla Scuderia.
Întrebarea care rămâne este aceea a nivelului real de dezvoltare atins de fiecare echipă. Iar acesta îl vor afla mai întâi inginerii, pe circuitul catalan, iar apoi, și noi, în momentul în care se vor derula primele sesiuni pre-sezon, în Bahrain.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















