Noile reguli F1 pentru 2026 ar putea arunca echipele în haos! Ce modificări sunt pregătite

Răzvan Codorean | Publicat: 18.09.2025 18:22 | Actualizat: 18.09.2025 19:09
Introducerea noilor reglementări privind motoarele pentru 2026 se anunță a fi o adevărată bătaie de cap. În timp ce FIA dorește să stimuleze electrificarea, unii producători riscă să înceapă sezonul în dificultate serioasă.
Formula 1 este pregătită pentru un punct de cotitură major în 2026, odată cu sosirea unităților de putere în mare parte electrificate. Ca și în prezent, acesta va fi un sistem hibrid, dar distribuția între motorul cu ardere internă și motorul electric va fi mult mai echilibrată: în jur de 400 kW pentru motorul cu ardere internă și 350 kW pentru partea hibridă.
Această revoluție a determinat FIA să introducă noi constrângeri, inclusiv limite de consum de energie în funcție de circuit. Aceasta este o provocare fără precedent care amenință să-i prindă în capcană chiar și pe cei mai experimentați producători.
Limitele de energie variază în funcție de circuit
Pentru a preveni comportamentele artificiale pe pistă, cum ar fi ridicarea pedalei de accelerație în mijlocul unei linii drepte pentru a reîncărca bateria, FIA a stabilit o limită pentru recuperarea energiei. În mod implicit, sistemele ERS-K nu vor avea voie să depășească 8,5 MJ pe tur.
Dar această cifră nu este fixă. Pe traseele unde nu este posibilă recuperarea mai mult de 8 MJ prin faze de frânare și sarcină parțială, limita va fi redusă. Altfel, în timpul calificărilor sau al sprinturilor pe anumite circuite foarte rapide cu puține zone de frânare, restricția ar putea scădea chiar și la doar 5 MJ. Este suficient să spunem că inginerii vor trebui să jongleze cu schimbarea parametrilor de la un weekend la altul.
Tombazis avertizează: ”Nu este exclus un start de sezon haotic în F1”
Directorul FIA pentru monoposturi, Nikolas Tombazis, recunoaște că unele echipe ar putea „funcționa suboptim” la începutul acestei noi ere. Cu alte cuvinte, primele curse din 2026 ar putea înregistra diferențe neobișnuite de performanță între producători, deoarece toată lumea stăpânește complexitatea regulamentului.
Din fericire, aceste ajustări vor viza în primul rând software-ul de gestionare a energiei. Nu se pune problema unei revizuiri complete a bateriilor sau a motoarelor: ”Va fi vorba mai degrabă despre optimizarea utilizării decât despre reproiectarea unităților de putere”, explică Tombazis.
Reglementări complexe, dar ușor de înțeles pentru public
Deși FIA recunoaște complexitatea noului sistem, garantează că spectatorii nu se vor pierde. Scopul este de a face citirea acestor reguli la fel de intuitivă ca actualul ERS, fără a fi necesare cunoștințe tehnice avansate pentru a înțelege o cursă. ”Vrem să fie complet transparent și accesibil. Nu ai nevoie de un doctorat în inginerie pentru a urmări un Mare Premiu”, insistă Tombazis.
Primele Mari Premii ale sezonului de F1 din 2026 ar putea, așadar, să semene cu un laborator în aer liber, strategiile energetice fiind încă la început. Însă, odată ce perioada de adaptare se va încheia, echilibrul dintre energia cu combustie internă și cea electrică promite să transforme spectacolul de pe pistă și să ofere echipelor noi arme strategice.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite
















