Semnal de alarmă în Formula 1. Revoluția verde aduce mari provocări

Răzvan Codorean | Publicat: 11.09.2025 15:23 | Actualizat: 11.09.2025 17:58
Din 2026, F1 va folosi combustibili 100% sustenabili, dar costurile sunt mult mai mari decât cele actuale și vor reprezenta o provocare bugetară, în special pentru echipele mai mici.
Noul regulament tehnic al Formulei 1 prevăzut pentru 2026, care va introduce unități de putere complet noi și va acorda o importanță mai mare componentei electrice, naște și un subiect fierbinte. Este vorba despre costul viitorilor combustibili 100% sustenabil, fie că este vorba despre e-fuel sau biocombustibili.
Comparativ cu nivelul actual, costurile vor crește semnificativ începând cu sezonul viitor, ajungând potențial la aproximativ 200 de dolari pe litru. Această creștere va avea inevitabil un impact semnificativ asupra bugetelor echipelor și asupra managementului operațional.
Ce știm despre combustibilul vizat pentru revoluția verde din Formula 1
Formula 1 va trece la un carburant sintetic, produs fără emisii de dioxid de carbon, datorită unui parteneriat strategic cu Aramco, cel mai mare producător de petrol din lume. Aramco a cumpărat recent un pachet minoritar de acțiuni la noul joint-venture Horse deținut de Grupul Renault și Geely pentru producția de motoare cu combustie internă.
Pentru moment, FIA nu a oferit detalii amănunțite despre compoziția noului carburant sintetic care va fi utilizat în Formula 1, cu excepția faptului că acesta va fi produs în Arabia Saudită și Spania. În general, carburanții sintetici au proprietăți similare cu benzina și motorina, însă conțin compuși din hidrogen și carbon obținuți în urma unor procese chimice.
Creșterea costurilor va afecta în special echipele mici și medii
Sigur, așa cum am amintit într-un material recent, Formula 1 traversează un moment financiar favorabil. Veniturile operaționale ale Marelui Circ au crescut, iar acestea s-au reflectat și în premiile în bani alocate echipelor.
Însă orice cost suplimentar trebuie privit cu seriozitate și inclus în planurile financiare. În special de echipele de nivel mediu sau mic, cu resurse limitate. Și aceasta în pofida faptului că, spun cei care conduc F1, au luat măsuri de siguranță.
Costurile cu combustibilul vor fi în afara plafonului bugetar
În prezent, costul combustibilului utilizat în timpul sezonului este inclus în plafonul bugetar pe care fiecare echipă trebuie să îl prezinte la sfârșitul anului. De anul viitor, odată cu creșterea preconizată a prețurilor, acest element va fi practic exclus din plafonul anual de cheltuieli, evitând astfel absorbția unei părți semnificative, deși nu va fi complet simplu.
Noua evoluție este că, în sensul plafonării bugetare, nu se va mai lua în considerare costul real al combustibilului, ci mai degrabă o valoare convențională, o ”valoare noțională”, stabilită în prealabil și calculată pe baza cantității utilizate. Cheltuielile reale vor rămâne însă în afara bugetului anual și a declarației pe care fiecare echipă trebuie să o depună odată cu cheltuielile suportate pentru sezon.
Este această măsură suficientă?
Ideea care stă la baza acestei decizii este dublă: în primul rând, standardizarea impactului combustibilului asupra bugetelor echipelor, împiedicând diferențele de preț sau de furnizori să creeze dezechilibre, având în vedere că nu au fost impuse limite în acest domeniu. În al doilea rând, protejarea resurselor bugetare alocate altor domenii, împiedicând erodarea acestora de costul variabil și imprevizibil al combustibililor sustenabili.
Există însă un dezavantaj: echipele mai mici, deja apropiate de plafonul bugetar, vor trebui totuși să găsească fondurile necesare pentru a acoperi costul real al combustibilului în afara limitei anuale de cheltuieli. Practic, se vor trezi finanțând două cheltuieli paralele: plafonul bugetar integral și, în plus, cheltuielile efective cu combustibilul, poate prin adăugarea de noi sponsori sau colaborări tehnice.
Printre aceste echipe se numără, de exemplu, Haas, care, datorită sosirii unor noi sponsori și colaborărilor tehnice, operează în prezent aproape de limita maximă permisă de plafonul bugetar. „Costurile cu combustibilul vor fi în afara plafonului bugetar, cel puțin în cea mai mare parte, dar acestea trebuie totuși finanțate. Așadar, trebuie să găsim venituri”, a explicat Ayao Komatsu, subliniind importanța încercării de a reduce costurile în viitor.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















