special Formula 1 și visul V8: de ce fanii mai au de așteptat până în 2031

Răzvan Codorean | Publicat: 09.09.2025 09:31 | Actualizat: 09.09.2025 14:03
Formula 1 are un plan ambițios: revenirea motoarelor V8 aspirate natural, rezonând cu sunetul visceral al epocii de aur. Dar acest vis nu va deveni realitate prea curând.
Președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, a vorbit recent despre posibilitatea reintroducerii motoarelor V8 pe benzină sustenabilă începând cu 2029, un salt spre performanță mai simplă și mai autentică.
În ton cu ceea ce anunța și Stefano Domenicali, președinte și CEO al Formulei 1, care nu a ascuns că pledează pentru o nouă generație de unități de putere care să fie mai mici, mai puțin costisitoare și, în același timp, mai atractive pentru echipe și fani.
Entuziasmul legat de V8 se spulberă pentru moment
Entuziasmul FIA s-a lovit însă de un zid: Audi, Honda, Mercedes și Ferrari. Toți acești giganți au investit sume colosale în noua generație de motoare hibride V6 care va intra în vigoare din 2026. Pentru ei, schimbarea regulamentului înainte de 2030 ar însemna pierderi majore și instabilitate.
De fapt, întreaga industrie auto are nevoie de predictibilitate. Într-o eră în care electrificarea și tehnologia hibridă domină strategiile, revenirea bruscă la V8, chiar și pe combustibil verde, ar fi mai degrabă o povară decât o oportunitate.
Summitul care trebuia să aducă claritate – anulat
Un moment-cheie trebuia să fie summitul FIA programat pentru 11 septembrie la Londra, unde oficialii și producătorii urmau să discute în detaliu despre reintroducerea motoarelor V8. Doar că întâlnirea a fost anulată.
Motivul? Lipsa de consens. Audi și Honda au spus „nu” categoric, iar Mercedes și Ferrari par să fie în favoarea introducerii motoarelor V8 cu un an înainte de sfârșitul natural al următorului ciclu tehnic, dar nu vor să își abandoneze și mai mult poziția. Aceasta înseamnă că nu vor susține adoptarea motoarelor V8 începând cu 2029, tocmai din motive de cost.
Ce spun reprezentanții constructorilor
„Cu toții împărtășim obiectivul de a avea cele mai bune reguli posibile, spectaculoase, pentru a atrage interesul fanilor”, a declarat șeful Mercedes, Toto Wolff.
„Și, în final, V8-ul a fost cel mai bun compromis și a avut un motor aspirat natural, la turații mari, cu un sistem de recuperare a energiei care este încă un factor de diferențiere a performanței. Și toate acestea sunt destul de în concordanță cu combustibilul sustenabil. Însă nu vrem să derulăm un program cu două costuri, pentru că asta ar însemna să fim nevoiți să dezvoltăm un motor nou în doi ani”, a spus Toto Wolff, șeful Mercedes.
Directorul echipei Ferrari, Frédéric Vasseur, consideră, de asemenea, că nu există nicio grabă în a lua o decizie, având în vedere că unitățile de putere pentru 2026 nu au fost încă introduse. „Discutăm despre asta pentru că nu este o alegere ușoară”, a adăugat managerul francez. „Am putea găsi un proiect comun în curând, dar nu ne grăbim să luăm o decizie astăzi sau mâine. Mâine, toată lumea de la fabrică se va concentra pe 2026.”
Ce înseamnă asta pentru fani și pentru sport
Pentru mulți, Formula 1 fără V8 (sau fără V10 și V12) e ca o simfonie fără orchestră completă. Motoarele hibride sunt eficiente, rapide, sofisticate. Dar nu fac pielea de găină. Totuși, această amânare nu înseamnă că discuția s-a încheiat. Dimpotrivă.
În 2030, când actualul regulament va expira, fanii și echipele vor avea din nou șansa să dezbată viitorul F1. Sigur, pentru fani este o lecție de răbdare, dar, în viață, trebuie să ai și această calitate. Mai cu seamă că a grăbi procesul putea face mai mult rău decât bine echipelor și Formulei 1.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















