Cu ce am rămas după Marele Premiu al Italiei. Recorduri, controverse, cifre

Răzvan Codorean | Publicat: 08.09.2025 14:56 | Actualizat: 08.09.2025 17:18
Un Max Verstappen imperial, un McLaren care a privit mai degrabă către titlurile supreme, dar a și dat naștere la controverse, sunt principalele idei pe care ni le-a oferit cursa de la Monza. Dar nu este totul.
McLaren a venit la Marele Premiu al Italiei după ce legase cinci victorii la rând. Numai că, la Monza, monoposturile lui Piastri și Norris nu au parte de secțiunile în care dau cele mai bune rezultate. Mai exact, virajele de viteză medie. Așa se face că, beneficiind de setări adecvate, apăsare superioară pe puntea față, și un pilotaj la cel mai înalt nivel, la limita aderenței pe trenul spate, Max Verstappen și-a trecut în cont, așa cum menționam încă de ieri, hat-trick-ul.
Aceasta a fost a treia victorie a cvadruplului campion mondial în acest sezon, după cele de la Suzuka și Imola, precum și a treia sa victorie în această cursă, adăugându-se la cele din 2022 și 2023, toate cu Red Bull Racing. Totodată, este a 66 -a victorie din carieră a olandezului, în timp ce echipa anglo-austriacă are acum 125 de victorii, dintre care cinci aici, la Monza.
Un Mare Premiu al Italiei perfect pentru Max
Verstappen a fost cel care a avut o performanță remarcabilă în calificări, olandezul urcând în pole position cu un timp de 1:18.792. Turul a stabilit un nou record pe circuitul istoric și a marcat al 45-lea pole din carieră.
Și avea să fie doar începutul. Pentru că dominația sa în acest weekend a fost pusă sub semnul întrebării doar până în turul patru. Ulterior, revenit pe o primă poziție pe care o cedase provizoriu, nu le-a mai lăsat vreo șansă adversarilor.
McLaren naște controverse
La Monza, conducerea lui McLaren a trecut linia fină între a fi corect și a interveni în situații normale de cursă, ordonându-i lui Oscar Piastri să-l lase pe Lando Norris să-l depășească după o oprire lentă a britanicului.
”Această decizie a fost necesară din cauza problemei de la boxe, dar și din cauza ordinii în care am chemat piloții. Am vrut ca amândoi să-și păstreze pozițiile după opririle la boxe, dar ați văzut că Lando a rămas în spatele lui Oscar. Am decis că este corect să-i readucem la pozițiile lor inițiale și să-i lăsăm să concureze până la final.
Vreau să-i mulțumesc lui Oscar că nu ne-a îngreunat deloc implementarea acestei decizii. Din nou, Oscar și Lando au demonstrat că au principii și că împărtășesc valorile noastre. Avem doi piloți extraordinari, amândoi pot lupta pentru titlul mondial și concurăm în stilul McLaren – facem ceea ce considerăm că este corect și sportiv. Asta am făcut și astăzi”, a explicat Andrea Stella, șeful echipei.
Doar că, în fapt, a părut mai degrabă o strategie prin care echipa a căutat să se asigure că va putea bifa nu doar titlul constructorilor, ci și o dublă în ierarhia finală a piloților. Uitând de fair-play.
Premieră pentru Hamilton la Monza | GALERIE FOTO
Marele Premiu al Italiei a fost unul special și pentru Lewis Hamilton. Și aceasta pentru că, în premieră, alerga pentru Ferrari în fața fierbinților susținători ai Scuderiei. Încurajat frenetic de aceștia, Hamilton a trecut peste handicapul unei penalizări de cinci locuri pe grila de start.
Avea să încheie cursa pe locul șase. Un rezultat pe care l-ați putea cataloga ca fiind departe de așteptări. Însă, să nu uităm că el marchează prima sa apariție în puncte în ultimele trei curse.
Monza 2025, o cursă record pentru Formaula 1
Acesta a fost cel mai rapid Mare Premiu al campionatului mondial din istoria F1, Verstappen câștigând cu o viteză medie de 250,706 km/h. Timpul total al cursei a fost de 1h 13:24.325, în condițiile în care recordul precedent a fost stabilit aici de Michael Schumacher, pentru Ferrari, în 2003 (1:14:19.838, 247.585 km/h).
Cifre cheie de la Marele Premiu al Italiei 2025
- Lando Norris de la McLaren a ocupat locul 2 și a terminat pe locul doi în toate victoriile lui Verstappen în Grand Prix în 2025.
- Este a șaptea oară când termină pe locul doi în acest sezon (a avut cinci victorii).
- Rezultatul lui Piastri pe locul 3 a fost cel mai slab rezultat al său de la Canada, acum șase curse.
- Piastri a ajuns la 35 de curse consecutive cu puncte, a treia cea mai lungă secvență din istorie, după Verstappen (43) și Lewis Hamilton (48).
- Primii trei au terminat în ordinea de pe grilă pentru prima dată la Monza din 2010.
- Williams a ajuns la 86 de puncte în acest sezon (avea 84 de puncte în ultimele șapte sezoane combinate).
- Gabriel Bortoleto de la Kick Sauber a ocupat locul 8, al patrulea său loc în puncte în ultimele șase Mari Premii. Acesta a fost cel mai bun rezultat Sauber la Monza din era hibridă.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















