Două povești diferite, un singur vis: Formula 1. Protagoniști, Kalle Rovanpera și Colton Herta

Răzvan Codorean | Publicat: 14.10.2025 10:24 | Actualizat: 14.10.2025 12:55
Ce au în comun Colton Herta și Kalle Rovanperä? Amândoi s-au născut în 2000 și nu le-a luat mult timp să se impună în motorsport. Iar acum au un vis comun, Formula 1.
Herta este cel mai tânăr pilot care a ocupat pole position-ul și a câștigat o cursă IndyCar, un record obținut prin câștigarea cursei din 2019 de pe Circuitul Americilor (la doar 18 ani). Rovanperä a fost, de asemenea, un campion precoce. Triumful din Raliul Estoniei, în 2021, l-a făcut cel mai tânăr câștigător al unei etape din Campionatul Mondial de Raliuri. Pentru ca, în sezonul următor, a doua zi după ce a împlinit 22 de ani, să devină și cel mai tânăr campion mondial din istorie.
Acum ambii visează la Formula 1. Și pentru a atinge acest țel sunt dispuși să renunțe la salarii de milioane de dolari. Însă drumul lor către împlinirea acestui vis are direcții diferite. Și le vom detalia imediat.
Kalle Rovanperä lasă WRC pentru a urca spre Marele Circ
La 25 de ani, Rovanperä adună în palmares titluri mondiale la raliuri, recorduri de precocitate deja amintite, şi o reputaţie solidă: pilot de uzină de elită, capabil să gestioneze mașini WRC de top, condiţii extreme şi presiunea mediatică.
Dar circuitul de asfalt şi monoposturile cer mai mult decât precizie milimetrică și adaptabilitate la pneuri. Este vorba despre obișnuința de a lucra cu car‐set up‐uri complexe și viteză consistentă în cadrul unui format de cursă total diferit faţă de raliuri. De asemenea, adaptarea fizică — forţele G, uzura în sesiuni de sprint, solicitările constante pe asfalt — sunt altfel decât cele din raliuri.
Se bazează pe sprijinul Toyota
Acest lucru nu-l dezarmează însă pe Kalle. Visul său va fi susținut de Toyota, pentru care aleargă în WRC, de unde și decizia de a-și începe cariera de monopost în campionatul SuperFormula. Aceasta este o alegere de înțeles dacă obiectivul este de a rămâne în orbita producătorului japonez (șase echipe din serie folosesc motoarele sale), dar este totuși un campionat de înalt nivel, cu piloți profesioniști și mașini de înaltă performanță. Este departe de o categorie pregătitoare tradițională, dar oferă oportunitatea de a conta pe teste ample, oportunități de care Rovanperä se va baza pe deplin.
Planul prevede două sezoane în campionat, apoi o trecere la Formula 1, cel mai probabil cu un sezon de susținere în Formula 2. Și aceasta pentru că SuperFormula poate garanta punctele necesare pentru superlicența F1. Este necesar doar ca un pilot reușească să obțină cel puțin un loc trei și un loc întâi în clasamentul general, sau două locuri doi, într-o perioadă de doi ani.
Sigur, acestea sunt rezultate ambițioase, mai ales dacă obiectivul este pentru un pilot care nu a concurat niciodată într-un monopost. Dacă Rovanperä ar realiza această performanță fără precedent, calea ar fi deja liberă pentru el. Căci, pe lângă faptul că se află sub aripa protectoare a Toyota (a cărei relație cu Haas continuă), Kalle a fost un om Red Bull de-a lungul carierei sale de raliuri și, ca atare, este ușor de așteptat să se poată baza și pe acest sprijin.
Herta, o cale mai ușoară
Colton Herta, în schimb, pare să aibă un drum mai lejer. De ce spun acest lucru? Ei bine, beneficiind de abilitățile cerute de prezența la volanul unui monopost, certificate deja de performanțele în IndyCar, va concura încă de anul viitor în Formula 2. Iar acolo are drept scop să termine între primii nouă, un loc care i-ar permite să atingă cele 40 de puncte cruciale necesare pentru a obține o superlicență de F1.
Dar nu este totul. Este american, este fiul unui nume important în IndyCar și Champ Car, Bryan Herta, și, aminteam deja, deține recordul de precocitate pentru un învingător în IndyCar Series. Iar Cadillac F1 nu a ezitat și i-a oferit un rol de pilot de teste, pe lângă spijinul în Formula 2, astfel că va putea participa la sesiunile de FP1 programate pentru debutanți în sezonul viitor.
Iar dacă va convinge, ar putea să aibă drum deschis pentru o poziție cu normă întreagă în Formula 1. Până la urmă are doar 25 de ani, în timp ce piloții principali, Bottas și Perez, au 36, respectiv 35, și ar reprezenta noul val, dar și, în mercantila Formula 1, un atu important pentru fondurile atrase de echipă și de organizatorii curselor din SUA.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite
















