Opt ture și jumătate în jurul lumii: testul suprem pentru anvelopele Pirelli în F1
Galerie foto(2) Galerie foto (2 fotografii): Opt ture și jumătate în jurul lumii: testul suprem pentru anvelopele Pirelli în F1
Răzvan Codorean | Publicat: 24.12.2025 21:00 | Actualizat: 24.12.2025 21:00
Între căldură toridă, frig extrem și 24 de Mari Premii pe cinci continente, anvelopele Pirelli au avut parte de un sezon 2025 extraordinar de Formula 1.
Sezonul 2025 de Formula 1 nu a pus la încercare doar piloții și mașinile: anvelopele Pirelli au fost supuse și unor solicitări imense. De la prima ieșire oficială de la Melbourne până la cursa finală de la Abu Dhabi, anvelopele producătorului milanez au parcurs nu mai puțin de 341.099 de kilometri, echivalentul unei curse de opt ori și jumătate în jurul Pământului.
Această cifră oferă o idee despre amploarea unui campionat extins la 24 de Mari Premii, desfășurate în medii radical diferite. De la circuitele stradale toride din Orientul Mijlociu până la nopțile geroase din Las Vegas, Pirelli a trebuit să asigure performanțe și fiabilitate constante, în ciuda unor condiții uneori extreme.
Anvelopele slick în centrul strategiei echipelor
Nu este surprinzător faptul că anvelopele slick au reprezentat 96% din kilometrajul total parcurs pentru cei șase compuși din gama 2025. C3 și C4 s-au impus ca anvelopele de referință ale sezonului. C3 a înregistrat 93.493 de kilometri, în timp ce C4 a urmat îndeaproape cu 91.595 de kilometri, demonstrându-și versatilitatea pe o gamă largă de circuite.
În spatele lor, C5 (66.255 km) a fost utilizat în principal pe piste cu degradare ridicată a suprafeței, în timp ce C2 (35.012 km), C6 (22.419 km) și C1 (17.368 km) au fost utilizate mai selectiv. Anvelopele de ploaie, între timp, au reprezentat doar 4% din total, cu 12.893 de kilometri pe anvelope intermediare și 2.064 de kilometri pe anvelope de ploaie.
Pe parcursul anului, anvelopele au parcurs 67.094 de tururi, inclusiv peste 64.500 pe slick-uri. Cele 24 de curse au generat 720 de opriri la boxe, ilustrând importanța strategică a gestionării anvelopelor. Recordul pentru cele mai multe opriri la boxe a fost stabilit la Barcelona, cu 53 de opriri, în timp ce Miami s-a remarcat printr-o abordare mult mai conservatoare, cu doar 18 opriri la boxe.
O logistică uriașă și condiții extreme
Sezonul 2025 a evidențiat, de asemenea, amploarea provocării logistice pentru Pirelli. Nu mai puțin de 6.120 de seturi de anvelope slick au fost furnizate echipelor, pe lângă aproximativ 1.900 de seturi de anvelope de ploaie, toate într-un cadru de reglementare strict.
Temperaturile au jucat un rol crucial: un vârf de 58,2°C pe pista din Jeddah, comparativ cu doar 12°C în Las Vegas în timpul calificărilor. În timpul curselor, Spielberg a înregistrat cea mai caldă pistă, în timp ce Melbourne și Las Vegas au oferit cele mai răcoroase condiții.
În cele din urmă, Pirelli și-a continuat programul Hot Laps, care a fost prezent la șapte Mari Premii. Peste 2.500 de ture au fost finalizate în supermașini de către 69 de piloți, un amestec de vedete actuale, tinere talente și foști campioni mondiali, confirmând amploarea și diversitatea inițiativei.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.





Cele mai citite





