Piastri, rol esențial în triumful lui Norris! Momentele-cheie ale finalei de la Abu Dhabi
Galerie foto(4) Galerie foto (4 fotografii): Piastri, rol esențial în triumful lui Norris! Momentele-cheie ale finalei de la Abu Dhabi
Răzvan Codorean | Publicat: 08.12.2025 19:49 | Actualizat: 08.12.2025 20:13
Max Verstappen a obținut a opta victorie a campaniei pe circuitul Yas Marina, dar Lando Norris a fost cel care și-a asigurat primul titlu la Campionatul Piloților, în timp ce coechipierul său de la McLaren, Oscar Piastri, a trebuit să se mulțumească cu locul trei în clasament, în ciuda unei depășiri memorabile asupra lui Norris în primul tur. Australianul a fost însă determinant pentru succesul final al coechipierului său.
Deși a condus clasamentul Campionatului Piloților încă din Runda 20, din Mexic, parcursul lui Lando Norris către un potențial prim titlu nu a decurs tocmai lin în ultimele runde ale campaniei. Deși victoria de la Sao Paulo i-a consolidat poziția pe primul loc, o dublă descalificare pentru McLaren la Las Vegas, urmată de greșeala de strategie din Qatar – coroborată cu o serie de victorii pentru Max Verstappen – i-au redus avantajul la doar 12 înaintea finalei.
Desigur, chiar și așa rămânea cu prima șansă, un podium fiind suficient pentru titlu, dar și acea poziție avea să se dovedească un obiectiv deloc ușor de atins chiar dacă a început perfect weekendul și, mai apoi, și-a asigurat locul doi pe grila de start.
Și aceasta pentru că ajuns pe locul 3 după ce a fost depășit de Piastri, Norris a fost multă vreme amenințat de Leclerc, iar o depășire a acestuia putea să-i ofere titlul lui Verstappen. În cele din urmă însă, Lando, cu evoluție fără erori și schimburi făcute la timp, a scăpat de amenințare și și-a asigurat titlul, astfel că lui Verstappen nu i-a mai rămas decât satisfacția victoriei în cursa finală a sezonului.

Piastri, sprijin pentru Lando
Desigur, faptul că Piastri l-a depășit pe Norris încă din turul 1, a părut să-l pună pe liderul clasamentului general într-o poziție inconfortabilă. Însă, în fapt, a fost unul dintre elementele cheie ale strategiei McLaren în această cursă.
McLaren s-a concentrat pe o strategie combinată între cei doi piloți ai săi, maximizând oportunitatea oferită de dinamica „doi contra unu”. Mai mult, era alegerea perfectă pentru a maximiza șansele lui Piastri la titlu, care presupuneau să câștige cursa și Norris să nu fie mai sus de locul 6, sau să fie al doilea, Norris să nu puncteze, iar Verstappen să nu prindă podiumul.
Așa a apărut ideea ca Piastri să plece pe pneuri dure, având în vedere posibilitatea ca granularea să afecteze anvelopele medii ale lui Verstappen, și să-i ofere oportunitatea să-l atace pe Max dacă va pleca bine și se va afla aproape de acesta după primul tur. Și mai era un aspect. Această strategie punea presiune pe olandez și servea intereselor ambilor piloți, pentru că, dacă nu greșeau, scăpau de presiunea pe care o puteau pune Tsunoda și componenții celorlalte echipe după trecerea pe la pit.

Așadar, dincolo de informarea cheie adresată piloților McLaren de a nu se depăși reciproc în virajul 1, posibilitatea ca Piastri să-l depășească pe Norris în primul tur a făcut, de asemenea, parte din conversație, potrivit directorului echipei, Andrea Stella.
„Da, a fost planificat”, a confirmat el. „Am discutat, în primul rând am discutat chiar mai mult decât de obicei, pentru că, evident, ne doream să avem o cursă absolut curată în primul tur. Dar am discutat și că, avându-l pe Oscar pe o anvelopă dură, Lando ar trebui să nu-i îngreuneze șansele în cazul în care ar putea obține locul doi, iar apoi să-l a nu-i atacăm pe Verstappen. O opțiune strategică pe care Lando a susținut-o”.
Și așa avea să fie. Prima tură lungă a lui Piastri pe pneuri dure a servit la două scopuri, deoarece a redus enorm opțiunile celor de la Red Bull. Verstappen nu a putut impune un ritm de cursă lent, care să permită compactarea plutonului, din cauza probabilității ca Piastri să preia conducerea și să exploateze durata de viață teoretic mai lungă a pneurilor sale pentru a dicta ritmul ulterior al cursei. Și nici după schimbul de anvelope nu o putea face, deoarece atunci rula pe pneuri dure, în timp ce Oscar rula pe medii proaspete.
Astfel, în cele din urmă, Lando a avut doar ținta de a rula astfel încât să obțină un timp pe tur care să-i permită să fie la o distanță confortabilă de locul 4, lucru care s-a și întâmplat, chiar dacă Leclerc a fost într-o zi fastă.

Disputa echipelor
În afara bătăliei pentru titlul piloților, interesantă era și ierarhia finală a echipelor, mai ales că aceasta este aceea care aduce milioane de dolari în contul acestora. Grație locului 5 al lui Russell, Mercedes și-a asigurat locul secund, devansând-o cu 18 puncte pe Red Bull, în timp ce Ferrari a terminat pe 4.
În spatele acestui grup fruntaș, Williams își asigurase locul 5 încă din Qatar, așa că nu a mai contat că nici Carlos Sainz, nici Alex Albon nu au terminat în puncte. La fel, deși Hadjar și Lawson nu au punctat de această dată, Racing Bulls a fost pe șase.
În schimb, cu clasările pe locurile 6 și 10 ale lui Fernando Alonso și Lance Stroll, Aston Martin a reușit să termine pe 7, în fața lui Haas, pentru care nu a punctat decât Ocon pe circuitul Yas Marina. Locul 9 i-a revenit lui Kick Sauber, team aflat la ultimul sezon înainte de a deveni Audi, iar Alpine a fost ultima.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite







