Pirelli schimbă gama pneurilor pentru acest weekend din Formula 1. Care este motivul

Răzvan Codorean | Publicat: 15.10.2025 15:23 | Actualizat: 15.10.2025 15:23
Formula 1 revine la Austin pentru un weekend plin de variabile. Între acestea, și gama de pneuri puse la dispoziție de Pirelli. C3 și C4 sunt confirmate ca fiind medii și moi, dar C2 va fi înlocuită de C1, care va fi dură. Temperaturile ridicate așteptate și formatul sprint adaugă și alte necunoscute privind gestionarea anvelopelor.
După etapa de la Miami de la începutul lunii mai, Formula 1 revine în Statele Unite în cadrul spectaculos al orașului Austin. Circuitul Americilor va găzdui un weekend intens, cu bătălia pentru campionatul mondial încă deschisă și cu anticiparea surprizelor pe care le-ar putea aduce weekendul.
Inaugurată în 2012, pista americană a devenit acum un punct de reper în calendar, una dintre puținele piste moderne capabile să cucerească piloții și fanii datorită varietății sale tehnice și farmecului virajelor sale inspirate de circuitele istorice.
Decizia Pirelli schimbă strategiile
Anul acesta, însă, atenția nu se va concentra exclusiv pe traseul pistei sau pe atmosfera americană. Pirelli a ales să introducă a altă gamă de pneuri, mărind diferența dintre cea mai dură și perechea medium-soft. Această decizie este concepută pentru a spori spectacolul și a extinde opțiunile strategice, transformând Austin într-un adevărat laborator tactic pentru echipe.
Nu este un secret faptul că producătorul italian încearcă să extindă opțiunile strategice disponibile echipelor, deoarece cursele GP se orientează din ce în ce mai mult către cursele cu o singură oprire.
Echipele își propun să mențină un ritm constant pentru a rămâne pe pistă și a-și apăra prețioasa poziție pe pistă. Chiar și atunci când Pirelli oferă compuși de pneuri mai moi, echipele preferă să-și ajusteze ritmul pentru a evita o a doua oprire, ceea ce face în cele din urmă mai avantajos să rămână pe pistă.
Nu este o premieră
Decizia Pirelli nu este o premieră. A mai fost folosită și la Spa, iar acum, iată, va fi testată și la Austin. Comparativ cu anul trecut, principala modificare se referă la anvelopa mai dură: C1 înlocuiește C2, rezultând o treaptă mai rigidă pentru a permite ture mai lungi, în timp ce anvelopele medium și soft rămân neschimbate, C3 și C4 fiind opțiunile cele mai moi.
În Belgia, vremea rea a împiedicat o evaluare completă a impactului acestei decizii, dar în Texas scenariul va fi foarte diferit. Marele Premiu ar putea deveni astfel primul test real pentru a înțelege dacă această filozofie poate deschide cu adevărat scenarii tactice mai variate. Se prognozează temperaturi ridicate, chiar peste 30°C, un factor care ar putea exacerba degradarea și ar putea face ca gestionarea anvelopelor să fie și mai crucială.
Două scenarii
Pe hârtie, diferența mai mare de performanță dintre anvelopele Hard și Medium deschide două scenarii. Cei care optează pentru C1, mai lentă, dar foarte solidă, ar putea încerca o cursă cu o singură oprire, combinând-o cu C3. În schimb, cei care vizează viteza absolută cu anvelopele Medium și Soft vor trebui probabil să ia în considerare două opriri, în ciuda progresului C4 în ceea ce privește rezistența la degradare, deja evident în alte GP-uri.
Formatul Sprint va complica, de asemenea, calculele, reducând timpul disponibil în antrenamentele libere și limitând colectarea datelor atât pe tururi individuale, cât și pe cursele lungi. Acest factor necunoscut ar putea face weekendul și mai imprevizibil, echipele fiind obligate să se bazeze pe date istorice și de Sprint pentru a ajusta setările odată ce parcul închis se redeschide.
Provocările pistei
Varietatea pistei necesită mașini versatile, capabile să ofere viteză maximă pe linii drepte, dar și stabilitate și precizie în secțiunile mai fluide. Stresul anvelopelor este distribuit uniform între față și spate, dar stresul lateral, generat de virajele rapide și schimbările rapide de direcție, domină. Acest lucru este evident încă de la începutul turului, unde în trecut, în special cu cauciuc mai moale și pe vânt puternic, s-a observat o mișcare a anvelopelor care reduce aderența în faza inițială a turului.
Degradarea este în primul rând de natură termică și este exacerbată de temperaturile din Texas, care în octombrie pot depăși 30 de grade Celsius, așa cum s-a întâmplat anul trecut. Reasfaltarea parțială din 2022 nu trebuie trecută cu vederea, aceasta făcând suprafața mai netedă și mai puțin denivelată decât în trecut, un detaliu care ar putea avea impact asupra gestionării anvelopelor în timpul cursei. Cu toate acestea, asfaltul din Austin rămâne neuniform, ceea ce afectează și alegerile echipelor în ceea ce privește garda la sol.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite
















