ACEA: Înmatriculările de mașini electrice din Europa continuă să crească
Galerie foto (1 fotografii): ACEA: Înmatriculările de mașini electrice din Europa continuă să crească
Răzvan Codorean | Publicat: 24.12.2025 15:44 | Actualizat: 24.12.2025 15:44
188.730 de autoturisme noi cu baterii electrice au fost înmatriculate în UE în noiembrie - o creștere de 44,1% față de aceeași lună a anului trecut.
Din ianuarie până în noiembrie 2025, înmatriculările au totalizat 1.662.399 de mașini noi cu baterii electrice, reprezentând o pondere de 16,9% din totalul înmatriculărilor. În aceeași perioadă a anului precedent - ianuarie-noiembrie 2024 - puțin peste 1,3 milioane de mașini electrice cu baterii au fost înmatriculate în UE, reprezentând o cotă de piață de 13,4%.
Asociația industrială europeană ACEA își reiterează declarația familiară din lunile anterioare, menționând că cota de piață de 16,9% pentru mașinile electrice cu baterii „se aliniază astfel cu previziunile pentru întregul an”. „Cu toate acestea, există în continuare un potențial semnificativ de creștere pentru a ține pasul cu tranziția”, adaugă ACEA.
În primele unsprezece luni ale anului, în UE au fost înmatriculate un total de 9,86 milioane de mașini noi, ceea ce reprezintă o creștere de 1,4%. Cu toate acestea, mașinile electrice cu baterii au înregistrat o creștere de 27,6% în aceeași perioadă, depășite doar de vehiculele hibride plug-in, care au înregistrat o creștere de 33,1%. În cifre absolute, vehiculele hibride plug-in sunt încă în urma vehiculelor pur electrice, cu mai puțin de 913.000 de înmatriculări.
Dacă ne concentrăm exclusiv pe luna noiembrie, mai degrabă decât pe cifrele de la începutul anului, imaginea apare diferită. Mașinile electrice cu baterii au fost cel mai puternic motor de creștere în UE, cu o creștere de 44,1%. Din cele 887.491 de înmatriculări noi pentru toate tipurile de vehicule, ponderea vehiculelor electrice cu baterii s-a ridicat la 21,3%. Între timp, vehiculele hibride plug-in au crescut cu 38,4% în noiembrie, dar au rămas în urma mașinilor electrice cu baterii în cifre absolute, cu 91.699 de înmatriculări.
Creștere în domeniul sistemelor de propulsie electrificate
Tendința este clară de la prima vedere: dacă creșterea continuă să aibă loc, aceasta se datorează sistemelor de propulsie electrificate. Mașinile hibrid-electrice (inclusiv hibride complete și hibride ușoare conform definiției ACEA) au fost cel mai popular tip de propulsie în noiembrie, cu aproape 302.000 de înmatriculări noi. Cu toate acestea, creșterea lor a fost de doar 4,2% față de noiembrie 2023. Vehiculele pe benzină pură (206.448 de unități) și cele diesel (70.120 de unități) au înregistrat scăderi de peste 20% față de anul precedent.
Aceste cifre ar trebui interpretate cu prudență în statisticile ACEA, deoarece asociația industrială europeană nu mai clasifică vehiculele hibride ușoare – care adesea nu pot parcurge nici măcar un metru doar cu energie electrică și se bazează în întregime pe motoarele lor cu ardere internă – ca parte a categoriilor de motoare cu ardere. Multe înmatriculări noi clasificate anterior drept vehicule cu ardere s-au mutat în aceste hibride minim electrificate. Cu toate acestea, dinamica creșterii din noiembrie sugerează că șoferii de vehicule cu ardere trec din ce în ce mai mult la hibride plug-in sau la mașini complet electrice. Dacă această tendință continuă, mașinile electrice cu baterii vor depăși în curând vehiculele pur pe benzină – nu doar pe piețele individuale de referință, ci în întreaga UE.
Unde s-au înregistrat cele mai mari cifre
Cele mai mari patru piețe din UE, care reprezintă împreună 62% din înmatriculările de vehicule electrice cu baterie, au înregistrat creșteri: Germania (+41,3%), Belgia (+10,2%), Olanda (+8,8%) și Franța (+9,1%). Creșterea numărului de vehicule hibride plug-in a fost determinată de creșterile de volum pe piețe cheie, cum ar fi Spania (+113%), Italia (+80,6%) și Germania (+62,7%). În schimb, nu este surprinzător faptul că aceste țări au înregistrat și cele mai mari scăderi ale înmatriculărilor de vehicule cu combustie: Franța a înregistrat cea mai accentuată scădere a înmatriculărilor de vehicule pe benzină, cu o scădere de 32,1%, urmată de Germania (-22,4%), Italia (-17,4%) și Spania (-14,6%).
În statisticile producătorilor, ACEA distinge strict între mărcile individuale, dar nu mai diferențiază în funcție de tipul de propulsie. Prin urmare, datele permit doar să se tragă concluzii despre Tesla, deoarece alte mărci oferă în continuare mai multe tipuri de propulsie. Tesla a vândut 12.130 de mașini electrice cu baterii în UE în noiembrie, o scădere de 34,2% față de noiembrie 2023. Cu toate acestea, aceasta a fost totuși una dintre lunile mai bune ale Tesla din acest an: de la începutul anului până în prezent, scăderea este de 38,8%, Tesla vânzând 129.024 de mașini în UE până la sfârșitul lunii noiembrie, reprezentând o cotă de piață de 1,3%. În aceeași perioadă a anului trecut, aproape 211.000 de vânzări au reprezentat o cotă de piață de 2,2%.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite






