Cristiana Oprea prinde viteză. Prima femeie pilot din România care a concurat în WRC: ”Sigur că sunt prejudecăți și stereotipuri, ele sunt primele piedici”
Cristian Munteanu | Publicat: 29.06.2023 08:08 | Actualizat: 29.06.2023 18:54
Cristiana Oprea (31 de ani) este unul dintre numele care trag după sine motorsportul feminin românesc. În 2019, alături de Diana Hațegan, au devenit primul echipaj feminin românesc care a “alergat” în campionatul european de raliuri, în afară țării. În 2022, Cristiana a realizat aceeași premieră, dar, de data aceasta, în World Rally Championship.
Într-o lume a bărbaților, cea a raliurilor, există idei preconcepute?
Sigur că sunt prejudecăți și stereotipuri, ele sunt primele piedici. Avem mare nevoie de exemple, în primul rând, ca să încurajăm cât mai multe fete să înceapă de micuțe acest sport și să aibă o șansă reală pentru a atinge performanța, pas cu pas, cu un parcurs firesc.
Te-ai lovit și tu de aceste stereotipuri?
Da, m-am lovit de tot felul de prejudecăți, de invidii, de frustrări, din partea colegilor. Asta și pentru că mulți ani am fost excepția, pentru că am fost singura femeie din campionatul național de raliuri. Asta înseamnă și că am primit multă atenție din mass-media, ceea ce a adus și invidie, dar și multă presiune, lucru pe care un sportiv aflat la început de drum nu și-l prea dorește. Mai ales când resursele nu sunt pe măsura pasiunii.
Crezi că alte fete se uită la exemplul tău și prind curajul de a se gândi serios la o carieră în motorsport?
Sper și cred că sunt o inspirație pentru alte fete. Cred asta prin prisma mesajelor pe care le primesc pe social media, a încurajărilor pe care le am de la alte femei, care îmi spun că nu credeau că și ele pot fi pilot, și că-și doresc să înceapă o carieră în motorsport. Încerc să încurajez și să inspir atât prin propriul exemplu, cât și prin platforma “femei în motorsport.ro”, pe care am fondat-o tocmai pentru a promova fetele din motorsportul românesc.
iAM SPORT va fi sponsorul tău la etapa din acest an de la Roma, din cadrul campionatului european. Cu ce așteptări mergi în capitala Italiei?
În primul rând vreau să spun că sunt foarte fericită că există acest parteneriat, cu iAM SPORT, și că există interes pentru pentru a promova sportul din România și altfel, adică printr-o publicație de calitate. Mă bucur nespus că vom merge împreună pe acest drum și sper să putem scrie din nou istorie în motorsportul românesc.
La Roma am mai fost în 2019, atunci când am debutat la campionatul european de raliuri. Cred că ritmul nostru s-a îmbunătățit, cred că am mai multă încredere în mine, ca și în acest tip de mașină de raliu. Ne dorim să creștem de la o probă la alta, de la o zi la alta, și să terminăm cu un rezultat bun.
La cât se ridică bugetul pentru a merge într-o etapă de European?
Tocmai ne pregătim să luam startul la Rally de Roma. La nivelul nostru, de început, avem nevoie de un buget de aproximativ 20.000 €. La această sumă se adaugă costurile de pregătire fizică, de pregătire mentală, toate testele anterioare raliului. Este o pregătire continuă pe care noi o facem de-a lungul anului.
Pe când un sezon complet într-o competiție internațională ca, să zicem, campionatul european, care e mai puțin costisitor?
Acesta este obiectivul principal pe care-l avem. Pentru anul acesta, din păcate, nu am găsit susținerea financiară necesară pentru a face acest sezon complet. Bugetul este de aproximativ 200.000 € pentru toate cele opt etape europene. Pentru 2024, aceasta este ținta principală.
Prima femeie pilot din România care a concurat în WRC
Ce ai simțit când ai ajuns în Croația și a fost clar că vei lua startul în etapa de Mondial?
A fost un vis împlinit. Este o bucurie la care nu visam când m-am apucat de raliuri pentru că nu-mi imaginam că o să-mi transform această pasiune în carieră. Dar, de-a lungul anilor, mi-am dat seama că pot să ajung și în campionatul mondial, să să concurez alături de idolii mei și am fost foarte, foarte fericită la startul etapei din Croția.
Cum treci peste accidentele inerente? Știu că la etapa de WRC din Croația ai avut unul serios.
A fost un impact înregistrat la 90 de kilometri la oră, asta după ce ne-am răsucit de câteva ori. M-a afectat foarte mult, de ce să ascund lucrul acesta, ba chiar m-am gândit că aș fi putut alege calea ușoară, și anume să nu repar mașina. Dar am revenit chiar a doua zi la volan, deși am ezitat, pentru că mi-a fost frică și nu am mai avut încredere în aptitudinile mele de la volan. Am avut nevoie de luni de pregătire și de câteva raliuri ca să-mi recapăt încrederea. Dar a fost o lecție valoroasă.
Ar fi fost mai greu să îți revii din punct de vedere psihic dacă nu pilotai imediat după accident?
Cred că faptul că am revenit la volan chiar a doua zi a fost cea mai bună decizie și, cu siguranță, acum, când am un inccident pe probele speciale, pentru că au mai fost momente la limită, îmi revin imediat. Cred că și dansul acesta cu frica are rolul lui în dansul unui sportiv.
Vei merge și anul acesta la o etapă din Mondialul de raliuri?
Da, am deja în calendar. Participăm la Opel Cup, prima întrecere de raliuri destinată mașinilor electrice, iar ultima etapă din această competiție coincide cu Raliul Europei Centrale. Este etapa de Campionat Mondial care se va desfășura între 27 și 29 octombrie, în Germania.
Care sunt piloții care te inspiră, pe care-i consideri importanți în dezvoltarea ta?
Sunt mai mulți piloți pe care-i admir. Michele Mouton este numele care este în fruntea listei, pentru că ea a fost deschizătoarea de drumuri pentru toate fetele pilot de raliu. L-aș menționa și pe Sebastien Loeb, pentru că este un magician la volanul mașinilor de curse. Și ar mai fi Kalle Rovanpera, care a devenit cel mai tânăr campion mondial din istoria acestui sport. Și el este o inspirație, mai ales că reprezintă noua generație.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.