Omagiu adus lui Nelson Piquet. Legendarele maşini de curse BMW pe "Circuito Estoril"

Răzvan Codorean | Publicat: 03.10.2025 13:50 | Actualizat: 03.10.2025 13:50
În cadrul unui weekend de curse organizat de Dener Motorsports pe fostul circuit de Formula 1 "Circuito Estoril" de lângă Lisabona (Portugalia), a avut loc un eveniment omagial pentru triplul campion mondial Nelson Piquet.
Participarea BMW Group Classic a avut loc în strânsă colaborare cu Dener Pires, un prieten apropiat al lui Nelson Piquet. La eveniment au fost aduse două dintre legendarele maşini de curse ale brazilianului. Este vorba despre un Brabham BMW BT 52 Turbo, cu care acesta a devenit primul campion mondial cu un monopost turbo în Formula 1, în 1983, şi un BMW M1 Procar, cu care a devenit campion BMW Procar în 1980.
Nelson Piquet, la volan, după un deceniu
Nelson Piquet a preluat volanul timp de două zile, efectuând mai întâi un shakedown cu ambele maşini, iar apoi câteva tururi de onoare cu Brabham BMW BT 52 Turbo în ziua următoare. Bernie Ecclestone, cel care în 1983 era proprietarul echipei Brabham, Gordon Murray, pe atunci designer de maşini, şi foşti mecanici de curse Brabham au călătorit special la Estoril pentru eveniment.
Ultima dată când Nelson Piquet a condus monopostul BMW de Formula 1 a fost în 2015, la un eveniment Formula 1 Legends de la Spielberg (Austria). Acum, la zece ani distanță, legendarul pilot, care a împlinit 73 de ani pe 17 august, a călătorit tocmai din Brazilia până în Europa pentru a se afla la volanul celor două maşini de curse BMW.
Mecanicii de curse de la BMW Group Classic s-au asigurat că automobilele au fost furnizate în stare perfectă şi au fost prezenţi la eveniment. După Festivalul Vitezei de la Goodwood, Brabham BMW BT 52 Turbo a efectuat al doilea test drive în acest an.
Remember 1983
Firesc, la finalul evenimentului, Nelson Piquet a fost asaltat de jurnaliștii dornici să-i afle impresiile. Și a rememorat campania din 1983 care l-a dus în istoria Formulei 1.
”Îmi amintesc numeroasele teste. Am petrecut aproximativ 33.000 de kilometri cu Brabham BMW BT52 Turbo în timpul testelor. În plus, au fost aproximativ 7.000 de kilometri în timpul celor 15 weekenduri de curse de Formula 1, inclusiv sesiunile de antrenament şi calificări. Am avut o echipă de curse, o echipă de teste Brabham şi o echipă de teste BMW. Am pilotat mult. Pe atunci, era poate mai personal şi mai mult ca o familie în cadrul echipei”, spune Piquet.
Pentru a continua: ”Motorul turbo BMW, deşi a fost dezvoltat mai târziu decât concurenţa. Am dezvoltat maşina şi motorul în 1982 şi am câştigat campionatul în 1983. A fost fantastic. De asemenea, BMW a folosit pentru prima dată sisteme de transmisie de date telemetrice. Acestea nu erau destinate pilotajului sau reglajului maşinii, ci doar motorului. Dar au fost totuşi foarte utile. Am reuşit să rezolvăm rapid problemele tehnice. De exemplu, am avut probleme cu consumul de combustibil care puteau fi rezolvate imediat după weekendul de cursă, în timpul testelor. Şi am avut şi o cutie de viteze extrem de puternică”.
Brabham BMW BT52 Turbo, o operă de artă
”Maşina a fost şi este frumoasă. Este o operă de artă. A fost cea mai frumoasă perioadă din viaţa mea”, a dezvăluit brazilianul atunci cân d a fost chestionat despre monopostul Brabham BMW BT52 Turbo.
El nu s-a sfiit să recunoască faptul că acum, la 73 de ani, a avut ceva dificultăți să stăpânească puterea enormă a mașinii. ”Pe atunci, când concuram, era normal să te descurci cu puterea. Astăzi este foarte dificil şi frânez mult mai devreme decât o făceam în trecut”, a mărturisit Piquet.
Nelson Piquet, date esențiale în Formula 1
1978-1991: 204 Grand Prix-uri, 23 victorii (inclusiv 7 pentru BMW), 485,5 puncte, de 20 de ori pe locul al doilea, de 17 ori pe locul al treilea
3x campion mondial: 1981, 1983 (cu BMW) şi 1987
1980, vicecampion mondial
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















