Jocuri electronice olimpice
Dumitru Graur | Publicat: 25.10.2023 21:57 | Actualizat: 25.10.2023 23:03
Pentru iubitorii sportului așa cum l-au cunoscut din copilărie, mai cu seamă pentru cei trecuți de cel puțin trei-patru decenii de viață, ce urmează va părea o aiureală. Ceva ce nu există. Nu și pentru Comitetul Internațional Olimpic, al cărui președinte a declarat recent la Mumbai, unde se desfășura a 141-a Sesiune a CIO, cum că sporturile electronice pe calculator, Esports în prescurtare, au șanse mari să intre în marea familie olimpică într-un viitor încă neprecizat, dar nu foarte depărtat.
Explicând că există în lume trei miliarde de oameni care practică astfel de jocuri electronice, președintele Thomas Bach a mai spus: „Faptul și mai relevant pentru noi este că majoritatea lor sunt oameni sub 34 de ani!” Și atunci a venit anunțul: „Am rugat nou înființata comisie a CIO a studieze posibilitatea creării Jocurilor Olimpice Esports”.
Jocurile Electronice, noua modă printre tineri
Sigur, CIO încearcă, în special în ultimii ani, să se reînnoiască, dorind ca proiectul baronului de Coubertin să rămână viabil și în atât de agitatul nostru secol XXI.
Așa au apărut sporturi noi în programul olimpic, ultimele noutăți fiind introducerea cricketului, a baseball-softball-ului, lacrosse, flag football și squash pentru JO 2028, la Los Angeles.
Despre majoritatea cititorii noștri nu prea cred că măcar au auzit. Dar ele sunt practicate de milioane de oameni, se pare că sunt cu foarte mult mai mulți în lume decât totalul sportivilor de la lupte, haltere sau box, sporturile tradiționale încă de la începutul Jocurilor Olimpice moderne.
Iar CIO și-a fixat anumite principii reformatoare de când Bach a devenit președinte, majoritatea acestor principii fiind inclusă în ceea ce s-a numit „Agenda Olimpică 2020”.
Iar una dintre cele mai importante noi direcții susține că sportul mondial trebuie să meargă spre creșterea numărului de practicanți. „Să mergem acolo unde sunt oamenii, spunea Thomas Bach.
Sportul de astăzi trebuie să fie competitiv pentru timpul și atenția tinerilor. Iar lucrul acesta este valabil pentru ambele medii – cel real dar și cel digital. Ca urmare trebuie să-i urmăm pe tineri acolo unde sunt ei în momentul de față, iar aici este lumea digitală. Este chiar un imperativ demografic”.
În acest an Jocurile Asiei au devenit primul eveniment sportiv major care au incorporat Esports ca un concurs oficial, în care s-au acordat medalii jucătorilor clasați pe podium.
Începutul fusese făcut încă din 2018, la Jocurile de la Jakarta, iar cele din la Hangzhou 2022 au inclus de asemenea șapte așa-zise discipline Esports.
Cea mai importantă competiție de acest gen s-a desfășurat însă în 2023, sub titulatura „Săptămâna olimpică Esports” și s-a ținut la Singapore, între 22 și 25 iunie.
Au fost prezenți în finalele celor zece categorii 130 de jucători din lumea întreagă, dar incluzând și meciurile de calificare, această „Olimpiadă” a jocurilor electronice a înregistrat peste 500.000 de participanți unici. Audiența generală a depășit 6 milioane de telespectatori, circa 75 la sută dintre aceștia fiind oameni între 13 și 34 de ani.
Premii de peste 100 de milioane de dolari
Chiar dacă evenimentul a marcat o piatră de hotar în dezvoltarea industriei sporturilor electronice, au existat și unele critici, mai ales din cauza omisiunii unor jocuri extrem de populare, ca Dota 2, Liga Legendelor sau Counter-Strike.
Însă aici CIO a simțit nevoia să intervină energic, precizând că prioritatea sa este promovarea sporturilor electronice care respectă valorile olimpice.
Ar fi fără îndoială contrar spiritului olimpic vânătoarea de oameni și împușcarea tuturor adversarilor, fie ei chiar din mediul online.
Trebuie să notăm ca nivel mondial, industria de Esports adună anual milioane de spectatori, iar premiile competițiilor depășesc 100 milioane de dolari.
Și în România, se vorbește din ce în ce mai mult despre Esports, iar anul trecut a fost trimisă către Parlament propunerea de modificare a Legii Sportului, un proiect de lege care ar urma să recunoască sporturile electronice în România în mod oficial.
Astfel încât, poate n-o să vă vină să credeți, industria Esports să poată fi dezvoltată și organizată la fel ca ramurile sportive clasice.
În România există chiar o Ligă de sporturi electronice, Romanian Esports League, care își propune dezvoltarea scenei naționale de sporturi electronice.
Evenimentele de anvergură, la scară mondială, organizate nu cu mult în urmă în București sau Iași au umplut stadioanele, iar premiile au fost de sute de mii de euro.
Și atunci, cum să nu se gândească până și CIO, multă vreme închistat în propriile dogme și tradiții, la acest mod nou de a face sport? Tânăra generație are un cu totul alt mod de gândire.
Acești tineri își trăiesc o parte din viață în mediul digital. Este o realitate cu care va trebui să ne obișnuim cât mai curând. Pe când un tânăr isteț, venit din România, care să se impună la Olimpiada Esports?
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.