special Adevăratul plan al lui Șucu. Cum arată "corporatizarea" pentru Rapid și de ce tipologia ”Șumudică” e greu de integrat în modelul gândit de patronul Mobexpert
Ciprian Poloni | Publicat: 23.01.2025 09:23 | Actualizat: 23.01.2025 14:08
Devenit acționar majoritar la Genoa în finalul lui 2024, milionarul Dan Șucu (61 de ani) își continuă planurile de extindere, iar ideea patronului Mobexpert de a deține grup multi-channel în lumea fotbalului capătă contur. Acum se vehiculează ideea unui nou club preluat de afacerist, iar direcția în care se îndreaptă Șucu pare tot mai clară.
- iAMsport.ro îți prezintă direcția în care se îndreaptă Dan Șucu ca investitor în fotbal, dar și care sunt beneficiile și deserviciile pentru Rapid într-o astfel de structură.
Red Bull, City Football Group sau 777 Partners - compania cu care Dan Șucu a negociat preluarea clubului Genoa -sunt probabil cele mai cunoscute grupuri care dețin mai multe cluburi de fotbal pe tot globul, iar acționarul majoritar de la Rapid și Genoa va beneficia cu siguranță de pe urma "know-how"-ului acumulat în timpul negocierilor cu holdingul american.
Era romantică, fotbal modern și ”next level”: corporatizarea
Ideea nu e neapărat nouă la nivel mondial, însă pentru fotbalul autohton pare venită din viitor, iar din acest motiv limba română nu are încă o traducere exactă pentru modelul de business "multi-club ownership". Vorbim în fapt despre o corporatizare sau o globalizare a fotbalului, proces în care intră acum și Rapid grație dorinței patronului său.
Există multe argumente "pro" pentru un astfel de model, în special în zona de business și de dezvoltare, în condițiile în care cluburile care fac parte din același grup pot să împartă resurse, tehnologii și chiar talente, iar aici nu ne referim doar la transferuri și împrumuturi de jucători, ci și oameni din staff sau de la nivelul administrativ.
Cluburile mici dintr-o astfel de rețea sunt ajutate cu jucători, iar ele la rândul lor ajută la dezvoltarea acestora, pentru a facilita pasul spre clubul "principal". Transferurile între cluburile din același grup se pot realiza mai ușor și în condiții financiare avantajoase, iar grupul poate ajunge să beneficieze în final de o rețea globală de scouting și marketing.
Singura problemă e că fotbalul nu a fost niciodată doar "business" și nici nu a ajuns la popularitatea de astăzi fiind tratat în acest mod. Dimpotrivă, fotbalul a reprezentat mult timp un fenomen social și inclusiv în ADN-ul Rapidului există o etichetă "antisistem", cu care fanii din Giulești se mândresc.
Există farmec în era "multi-club" ownership?
Dincolo de avantajele evidente, există și dezavantaje, care pot fi resimțite în primul rând de suporterii unei echipe care riscă să-și piardă din identitate prin integrarea într-un grup internațional, cu standarde și mecanisme aplicate în mod similar, făcând abstracție de "specificicul locului".
Odată cu preluarea Genoei, e deja clar că în acest grup "multiproprietate" Rapid nu poate fi clubul principal, dar asta nu înseamnă că nu poate performa la nivel intern și internațional și nu poate beneficia de pe urma apartenenței unui astfel de conglomerat - vezi exemplul Girona, parte din City Football Group, care traversează cea mai bună perioadă din istorie și în acest sezon joacă în UEFA Champions League.
În plus, pot apărea diferite situații pe care forurile internaționale, inclusiv UEFA, le privesc ca pe conflicte de interese și din acest motiv cluburile parte dintr-un astfel se grup sunt supuse unor reglementări stricte.
"Fiu" al Giuleștiului, Șumudică a ajuns coleg de "trust" cu căpitanul Invincibililor, Patrick Vieira
Giuleștiul are un farmec aparte și asta nu o spune doar George Copos, e un fapt recunoscut de majoritatea microbiștilor din România. Se poate însă păstra acest farmec într-o structură cu o formă de organizare apropiată unei corporații?
În teorie, sistemul "multiproprietate" reprezintă o piramidă de cluburi cu interese convergente și cu mecanisme aplicate unitar, iar situația ideală e cea în care jucătorii, staff-ul și chiar antrenorii pot progresa pe verticală.
Exemplul Red Bull din cazurile Salzburg și Leipzig este elocvent, în condițiile în care mulți jucători care au confirmat în Austria au făcut pasul ulterior spre clubul din Bundesliga, iar modelul a fost aplicat și în cazul managerilor. Jesse March sau actualul "principal" al lui RB Lepizig, Marco Rose, au avut rezultate la Salzburg înainte de a "urca" un nivel.
Rapid are în acest moment un antrenor, pe Marius Șumudică, care se identifică cu formația alb-vișinie, lasă de multe ori impresia că își trage energia din tribunele arenei din Grant și care contribuie de multe ori la deja anecdoticul farmec al "Giuleștiului". Dar în același timp, în "realitatea multi-club group", Șumi trebuie să fie un antrenor gata să facă pasul spre Genoa, unde acum antrenor e Patrick Vieira, legendarul căptan al echipei invincibile a lui Arsenal, sau al altui club care ar putea face parte din grupul multi-club care se construiește sub conducerea lui Dan Șucu.
Deși din punct de vedere profesional un astfel de pas nu pare imposibil, e evident că nu ar fi nici cea mai naturală mutare.
E clar că Dan Șucu abia pune bazele unui business "multi-club ownership" și că pentru a-l implementa până la capăt va fi nevoie de mai mult timp, însă la fel de clar este că modelul "corporație" poate presupune pentru Rapid și o schimbare în strategia de recrutare, în care dincolo de abilitățile tehnico-tactice să fie luate în calcul mai multe aspecte.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.