Taximetrist cu Lada, din 2026. Sau deloc. Cum încearcă Putin să ”salveze” industria auto din Rusia

Ciprian Poloni | Publicat: 21.05.2025 11:59 | Actualizat: 21.05.2025 12:02
Începând cu 1 martie 2026, Rusia va implementa o nouă lege care va interzice complet utilizarea mașinilor importate în serviciile de taxi. Este o strategie prin care guvernul din Moscova pare să încerce să revitalizeze industria auto.
Atât operatorii individuali, cât și companiile de transport vor trebui să folosească exclusiv automobile produse în Rusia, asamblate local, cu un grad ridicat de localizare a componentelor sau fabricate în baza unor acorduri recente de investiții. Măsura vizează și vehiculele deja înmatriculate în regim de taxi, care vor trebui înlocuite dacă nu corespund noilor cerințe.
Un singur producător îndeplinește cerințele: Lada | FOTO
Conform sistemului de punctaj stabilit de lege, doar Lada – marca autohtonă a grupului AvtoVAZ – îndeplinește în prezent criteriile stricte de localizare. Alte mărci, precum UAZ, ar putea fi incluse, însă popularitatea acestora în serviciile de taxi este redusă. În rest, o parte din automobilele chinezești ar putea fi eligibile doar dacă au fost asamblate în Rusia în baza unor acorduri de investiții semnate după 2022.
Chiar și așa, în multe cazuri, componentele esențiale – precum motoarele sau transmisiile – continuă să fie fabricate în China și doar ansamblul final este realizat în fostele uzine ale mărcilor occidentale, redirecționate pentru producția de modele chinezești.
500.000 de șoferi afectați! Ce se întâmplă cu actualele flote de taxi?
Impactul noii legislații ar putea fi semnificativ: estimările preliminare indică faptul că peste 500.000 de șoferi ar putea fi nevoiți să părăsească domeniul, neavând posibilitatea financiară de a achiziționa vehicule conforme. Singura variantă acceptată pentru cei care nu își permit o mașină nouă este cumpărarea unui autoturism rusesc second-hand, care nu este interzis prin lege.
Totodată, șoferii ridică semne de întrebare legate de confortul și fiabilitatea acestor automobile, menționând că actualele modele disponibile pe piață nu oferă condiții adecvate pentru o zi completă de muncă în regim de taxi.
O transformare forțată a pieței
Pe fondul retragerii producătorilor occidentali în urma sancțiunilor impuse Rusiei după începutul conflictului din Ucraina, industria auto locală a trecut printr-un proces de reconversie accelerată. Uzinele care fabricau anterior mărci precum Renault, Volkswagen sau Mercedes au fost preluate și convertite pentru asamblarea de modele chinezești precum JAC, Exeed, Jetour sau Changan. Însă, de cele mai multe ori, acestea sunt asamblate local doar în ultima etapă, cu un aport minim din partea industriei rusești în ceea ce privește componentele-cheie.
Serviciile de agregare a taxiurilor vor fi și ele obligate să-și reevalueze criteriile de clasificare a serviciilor – de la „Confort” și „Lux”, la noile standarde impuse de limitările de producție. O Lada relativ nouă ar putea deveni noul reper pentru un serviciu „confortabil”.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















