Bătălie pentru 20 de milioane de euro la mijlocul ierarhiei constructorilor!
Galerie foto(3) Galerie foto (3 fotografii): Bătălie pentru 20 de milioane de euro la mijlocul ierarhiei constructorilor!
Răzvan Codorean | Publicat: 24.10.2025 14:19 | Actualizat: 24.10.2025 14:21
În timp ce lumina reflectoarelor este pusă pe luptele pentru victorie, în plutonul de mijloc se joacă una dintre cele mai strânse mize financiare ale acestui sezon de F1 2025.
Între locurile șase și nouă în campionatul constructorilor, patru echipe concurează pentru o diferență estimată la aproape 20 de milioane de dolari în premii. În momentul de față, Racing Bulls deschide plutonul amintit, cu 72 puncte, urmată de Aston Martin, la doar 3 lungimi distanță, Kick Sauber, care a adunat 59 de puncte, respectiv Haas F1 Team, cu 48.
Cum se împart banii în Formula 1
Formula 1, deținută de Liberty Media, poate genera venituri de aproximativ 3 până la 3,6 miliarde de dolari în fiecare an. Există o serie de fluxuri de venituri pentru Formula 1, inclusiv contracte mondiale pentru drepturi TV, taxe pentru găzduirea curselor de F1 și alte venituri din sponsorizări comerciale.
Însă, spre deosebire de alte sporturi majore, echipele primesc doar aproximativ 45% din totalul OIBDA, „Venitul operațional înainte de amortizare”, în timp ce F1/Liberty Media păstrează aproximativ 800 de milioane de dolari pentru administrare și alte costuri legate de organizarea întregului sezon F1.

Din fondul de premii în bani de 1,266 miliarde de dolari alocat echipelor de F1, Ferrari primește direct 5% (63 de milioane de dolari), ca plată istorică. De asemenea, aproximativ 20% din suma totală, adică în jur de 253 de milioane de dolari, sunt distribuite în funcție de victoriile și performanțele din campionatele anterioare. Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren și Williams primesc cea mai bună parte din aceasta.
Nu în ultimul rând, restul de 75% (949,5 milioane de dolari) este împărțit în funcție de cum termină echipele sezonul F1 2025. Aproximativ 0,9% (8,54 milioane de dolari diferență între fiecare poziție).
Alpine privește deja spre anul viitor
Se pare că Alpine a renunțat la luptă. Este ultima, cu 20 de puncte, iar Flavio Briatore, consultantul special al echipei franceze, a recunoscut că echipa nu mai vede rostul de a investi în continuare în mașina actuală. ”Dacă mai exista o șansă de a termina pe locul șase, ca anul trecut, ar fi meritat să dezvolți mașina”, a declarat Briatore pentru Auto Motor und Sport. ”Dar între pozițiile opt și zece, este mai bine să-ți concentrezi toată energia asupra sezonului următor.”
O declarație care confirmă decalajul tot mai mare dintre Alpine și rivalii săi direcți. Echipa cu sediul în Enstone știe că nu va concura pentru performanță anul acesta, spre deosebire de rivalii săi mai bine plasați.
O luptă în patru pentru o avere
În spatele primelor patru clasate, acolo unde se duce încă o luptă aprigă pentru poziția secundă, și a unui Williams care privește totuși spre rivalii care o urmează, disputa cea mare se dă pentru pozițiile 6-9. Cu atât mai mult cu cât fiecare milion obținut este o gură de oxigen pentru echipe care nu au la dispoziție forța financiară a granzilor.
Fiecare oprire la boxe, fiecare îmbunătățire aerodinamică și fiecare strategie de cursă devin cruciale. În această luptă, chiar și cel mai mic punct marcat poate avea o greutate semnificativă la sfârșitul sezonului.

La Austin, Haas a făcut furori prin introducerea unei podele și a unor conducte de frână spate reproiectate, generând mai multă forță de apăsare. Un pariu riscant, dar unul care a dat roade, potrivit directorului Ayao Komatsu. ”Mașina este mai rapidă, dar și mai receptivă”, explică el. ”Esteban [Ocon] știe cum să-și ajusteze stilul până când găsește echilibrul potrivit, în timp ce Ollie [Bearman] forțează mai mult, ceea ce explică greșelile sale.” Oliver Bearman, la rândul său, este optimist: ”Schimbările sunt pozitive, este nevoie doar de puțin timp pentru adaptare”. Rezultat imediat: două puncte valoroase acumulate, care întăresc încrederea echipei americane înaintea importantului sezon de F1 2026.
La Sauber, directorul sportiv Inaki Rueda observă că mașina elvețiană are multe asemănări cu Aston Martin, în special pe circuitele rapide. Această observație subliniază cât de omogenă este mijlocul terenului în acest sezon.
Cu cinci Mari Premii și două sprinturi încă de parcurs, nimic nu este sigur pentru echipele de la mijlocul clasamentului. Iar lupta se anunță pe viață și pe moarte.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite







