Nou regulament pentru Formula 1 din 2026. Reglementările tehnice vor aduce din nou spectacolul pe circuite
Bogdan Silviu Răducan | Publicat: 07.06.2024 11:41 | Actualizat: 07.06.2024 13:02
Federația Internațională de Automobilism a dezvăluit noile reglementări tehnice pentru Formula 1, care vor intra în vigoare în 2026. Implementarea acestora va face monoposturile mai agile, mai competitive, mai sigure, mai durabile și, totodată, sustenabile. Cu un plus și în ceea ce privește frumusețea curselor.
FIA (n.r. - Federația Internațională de Automobilism), organismul care conduce Formula 1, va schimba, din 2026, regulamentul tehnic al competiției, iar noile reglementări sunt substanțial diferite de cele vechi.
Principalele modificări vizează aerodinamica mașinilor de F1, dar sunt schimbări importante și în ceea ce privește motorizarea, noile cerințe incluzând, printre altele, creșterea puterii bateriei și utilizarea 100% a combustibililor sustenabili.
Ce cuprind noile reglementări FIA pentru Formula 1, din 2026:
- Mașini mai agile, care vor fi cu 30 kg mai ușoare decât cele actuale și astfel mai capabile să ofere spectacol pe pistă;
- Motor hibrid reproiectat, cu o putere crescută a bateriei și o repartizare egală a tracțiunii între motorul cu combustie internă și cel electric, plus utilizarea combustibililor 100% sustenabili;
- Aerodinamică activă, cu aripi frontale și spate mobile, care vor permite rulajul la distanțe mai mici între mașini și, de aici, posibilități crescute de depășiri pe circuit;
- Oportunități și mai mari de depășire prin introducerea unui nou sistem care va oferi piloților un impuls suplimentar de putere din partea bateriei când se vor afla la o secundă în spatele mașinii din față;
- Siguranță îmbunătățită printr-o structură mai puternică și teste mai dure;
- Angajament din partea unui număr record de șase producători că vor furniza motoare hibride pentru echipele de F1: Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, Audi și Ford, cea din în parteneriat cu Red Bull Powertrains.
Noile reglementări tehnice pentru F1 au fost oferite publicului înaintea Marelui Premiu al Canadei din acest weekend.
Regulile vor fi apoi aprobate de Consiliul Mondial al Sportului cu Motor, pe 28 iunie, și vor intra în vigoare în sezonul 2026.
— Formula 1 (@F1) June 6, 2024
Nikolas Tombazis: ”Mai ușoare, mai puternice și mai concentrate pe abilitatea piloților”
Vorbind despre viitoarele reglementări pentru F1 ale forului automobilistic mondial, Directorul Tehnic pentru Monoposturi al FIA, Nikolas Tombazis, a declarat:
”Cu acest set de reglementări, FIA a căutat să dezvolte o nouă generație de mașini care sunt pe deplin în armonie cu ADN-ul Formula 1 – mașini care sunt ușoare, extrem de rapide și agile, dar care rămân și la vârful tehnologiei, și pentru a realiza acest lucru am lucrat spre ceea ce am numit un concept de <<mașină agilă>>.
În centrul acestei viziuni se află un motor reproiectat, care prezintă o împărțire mai egală între puterea derivată din elementul de combustie internă și puterea electrică. Pe partea de șasiu, am reușit să reducem dimensiunea și greutatea mașinii cu 30 kg, rezultând o mașină mult mai dinamică.
În plus, introducem două caracteristici noi și interesante pentru a îmbunătăți cursele: aerodinamică activă și sistemul Manual Override, care va oferi piloților un impuls de putere a bateriei la cerere când sunt suficient de aproape de mașina din fața lor.
Mai ușoare, mai puternice și mai concentrate pe abilitatea piloților, reglementările tehnice pentru Formula 1 din 2026 au fost concepute pentru a oferi curse mai apropiate între piloți, pentru a crește competiția între echipe și pentru a îmbunătăți spectacolul.
În plus, am optat pentru o componentă electrică mai mare a unității de putere, o mașină mai eficientă în ansamblu și combustibili complet sustenabili, ca parte a eforturilor noastre spre un viitor mai durabil pentru sportul nostru”, a declarat Nikolas Tombazis, conform formula1.com.
Detaliile tehnice ale monoposturilor de F1 care vor concura din 2026
Intrând în detalii, noile reglementări tehnice pentru mașinile de Formula 1, care vor fi implementate din 2026, prevăd mașini mai ușoare și mai mici, mai sigure, însă și mai ecologice.
În încercarea de a crea o mașină de curse mai agilă, ampatamentul va fi redus cu 200 mm, la 3400 mm, în timp ce lățimea va fi redusă cu 100 mm, la 1900 mm. De asemenea, se va reduce greutatea, din 2026 mașinile urmând a avea o greutate minimă de 768 kg, cu 30 kg mai puțin decât cele din 2022.
FIA mai precizează și că forța de apăsare va fi redusă cu 30% iar rezistența la înaintare cu 55%.
Îmi vine greu să cred că până în 2026 vom putea fabrica monoposturi cu 30 de kg mai ușoare decât actualele Fernando Alonso, dublu campion mondial de F1
Dimensiunea roților de 18 inch introdusă în 2022 va rămâne. Totuși, lățimea anvelopelor frontale va fi redusă din 2026 cu 25 mm iar a celor din spate cu 30 mm, comparativ cu generația anterioară de mașini.
Tot din 2026, monoposturile vor putea fi configurate în 2 moduri: unul care minimizează consumul de combustibil și un altul care va maximiza performanța în viraje. Vor fi introduse sisteme de aerodinamică activă complet noi, implicând aripi frontale și spate mobile. În acest fel vor fi posibile viteze mai mari în viraje, pentru setare, o rezistență mai mică și viteze mai mari în linie dreaptă, cu a doua setare a aripilor.
FIA a revizuit și regulile de rezistență a structurii la impact frontal, introducând un nou design care va reduce riscul de detașare în caz de accident. Protecția în jurul șoferului și a zonei rezervorului de combustibil va fi îmbunătățită.
Sunt doar 30 de kilograme, deci mergem în direcția bună. Dar chiar și așa încă sunt grele monoposturile Lewis Hamilton, septuplu campion mondial al F1
Durabilitatea este, de asemenea, un obiectiv cheie al regulilor FIA pentru F1 din 2026. Deși motoarele actuale din Formula 1 sunt deja cele mai eficiente din lume, din dorința de atinge pragul zero la emisiile de carbon până în 2030, motoarele din 2026 vor funcționa doar cu combustibili complet sustenabili.
Va exista și o utilizare mai mare a puterii electrice începând din 2026, schimbarea constând într-o distribuție egală, 50% electrică și 50% termică. Puterea electrică folosită de motoarele monoposturilor va crește de aproape 3 ori, de la 120 kW la 350 kW, în condițiile scăderii puterii totale a motoarelor hibride care vor fi utilizate de la 550-560 kW la 400 kW.
Un alt punct important este dispariția DRS-ului, care este înlocuit de Push to Pass, tehnologia din sportul cu motor american. Acesta va oferi un boost de putere, folosit numai în cazul în care distanța dintre cele două monoposturi este mai mică de o secundă.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.