Pole-position-ul a fost vital în 2025. Vor decide calificările soarta titlului mondial?
Galerie foto(2) Galerie foto (2 fotografii): Pole-position-ul a fost vital în 2025. Vor decide calificările soarta titlului mondial?
Răzvan Codorean | Publicat: 04.11.2025 17:53 | Actualizat: 04.11.2025 19:23
70% dintre cursele din acest an au fost câștigate de pilotul care a plecat primul, lucru care subliniază importanța calificărilor din 2025.
După Marele Premiu al Statelor Unite, George Russell sublinia importanța unui pole-position în verdictul curselor. ”În acest moment, Formula 1 pare să fie o cursă până la virajul 1”, a remarcat el. Și era în măsură să lanseze un astfel de comentariu. În runda precedentă, în Singapore, el fusese cel care capitalizase acest atu, în timp ce la Austin i-a fost imposibil să se bată cu un Verstappen care plecase primul.
Cifrele spun totul
Într-adevăr, cifrele susțin această teorie: 14 din cele 20 de mari premii din 2025 de până acum au fost câștigate de pilotul aflat în pole position, cu siguranță cea mai mare din ultimul deceniu (o rată de conversie de 70%). Nici măcar 2023, un sezon caracterizat de dominația unei singure echipe și a unui singur pilot, nu a atins o astfel de rată.
Cea mai mică rată de succes din eșantionul nostru, din 2019, de 38%, a arătat o discrepanță clară între superioritatea Ferrari în calificări și ritmul său de cursă. Charles Leclerc a reușit să transforme în victorie doar două curse în care pornise primul, dar a ratat succesul în alte patru întreceri în care făcuse același lucru. Și nu este singurul exemplu de pilot care nu s-a impus în 2019 deși plecase din pole-position.
Sebastian Vettel a ratat această șansă de fiecare dată, în timp ce Valtteri Bottas a avut un raport de două din cinci, iar Lewis Hamilton de trei din cinci. În general, în acel an, Mercedes a avut mașini care se chinuiau să ajungă la performanța maximă a pneurilor pe un tur, dar i-a dominat pe cei de la Ferrari în ceea ce privește comportamentul în cursă. Ferrari la degradare pe parcursul unui Mare Premiu.
Cum a fost în 2025
Revenind la 2025, în primele patru runde, fiecare cursă (fără a include sprinturile) a fost câștigată de pilotul care a ocupat pole position. Au urmat două reușite ale lui Verstappen, în calificări, la Jeddah și Miami, în care lucrurile s-au schimbat, victoria revenindu-i lui Piastri, pentru ca apoi, la Imola, lucrurile să revină ”în grafic”, când Verstappen s-a desprins de Piastri încă din virajul 1 și apoi câștiga, confirmând declarația lui Russell.
Au urmat celelalte trei mari premii necâștigate de pe poziția întâi, din nou unul după altul, cu Verstappen, care a ratat victoria la Silverstone, Norris, care a pierdut conducerea în fața lui Piastri în primul tur din Belgia, iar mai apoi Leclerc, al cărui pole surpriză din Ungaria nu a fost concretizat din pricina ritmului monopostului Ferrari în cursă. După aceea, șase întreceri la rând, până în prezent, au fost câștigate de pilotul plecat primul.

Să decidă calificările titlul din 2025?
Dacă analizăm declarația lui Russell, nu, căci el spune că totul se rezumă la modul în care un pilot se descurcă în porțiunea dintre start și primul viraj. Și, da, un pole-position îți conferă o poziție privilegiată în nebunia de la start, însă trebuie să și profiți de acest atu și, de asemenea, să rămâi în față și după primul viraj.
Apoi, într-o cursă cu degradare scăzută a pneurilor, cel care se află în pole position are mai multe șanse să-și păstreze locul în momentele importante ale curselor, fie că este vorba de Verstappen sau de unul dintre cele două McLaren-uri. Dar într-o cursă cu degradare mai mare (sau una cu management termic) în care Verstappen pornește din față, McLaren are puțin mai multe oportunități de a recupera această situație.
De exemplu, în Austin. Dacă Leclerc nu ar fi avut o defensivă atât de stelară împotriva lui Norris, Verstappen ar fi putut avea parte de o provocare mai mare, deoarece ritmul McLaren a fost puțin mai puternic decât cel al lui Red Bull. Nu a fost o cursă cu grad mare de degradare, dar a avut de făcut față altor probleme, precum supraîncălzirea.
Iar cursele rămase, Brazilia, Las Vegas, Qatar și Abu Dhabi nu recompensează unilateral pilotul aflat în pole position. Cursa de la Sao Paulo ar putea fi afectată de vremea nefavorabilă, Las Vegas va fi supusă la fenomenul de „cold graining” (ceea ce probabil va afecta mai mult McLaren decât Red Bull), iar Qatar va fi dur cu pneurile. Ceea ce înseamnă că în acest final de sezon, calificările vor oferi un punct de plecare important pentru victorie, dar trei dintre ultimele patru curse vor avea variabile suplimentare de gestionat, astfel că startul din pole-position va ușura mult viața unui pilot, dar nu a reprezenta singurul arbitru care va decide cine câștigă campionatul din acest an.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite







