General Motors intră în Formula 1. Urmează și echipa Andretti? De ce se înghesuie americanii să facă parte din "Marele Circ"
Cristian Munteanu | Publicat: 15.11.2023 13:00 | Actualizat: 15.11.2023 23:24
Liberty Media, compania care deține Formula 1, și General Motors, colosul automobilelor americane, au încheiat un partneriat ce va intra în vigoare din 2028. Cei din urmă au fost acceptați ca producători de motoare pentru cea mai urmărită competiție auto a globului.
General Motors a făcut un prim pas în Formula 1, semnând un contract de furnizare de motoare începând cu 2028. Americanii vor, prin această mutare, să forțeze mâna echipelor care încă se opun unei a 11-a echipe pe grilele Marilor Premii.
Banii sunt mărul discordiei în Formula 1
Andretti Global este team-ul în cauză, iar motivul pentru care anumite echipe nu-i vor în Formula 1 este simplu: banii. Aceștia, veniți de la FIA, sponsori, etc., se vor împărți la 11, nu la 10 (care este numărul actual al team-urilor din F1).
- GM, a doua cea mai mare companie constructoare de mașini, va fi cel de-al cincilea constructor de motoare din F1, după Honda, Mercedes, Ferrari și Renault
Federația Internațională de Automobilism a acceptat oferta familiei Andretti, Mario și Michael, iar acum Andretti Global se va așeza la masa negocierilor cu Liberty Media privind condițiile comerciale. Ținta familiei de piloți este 2026, atunci când și-ar dori să se afle pe grila Marilor Premii.
Datorită serialului “Drive to Survive”, realizat de Netflix, popularitatea Formulei 1 în SUA a atins cote uriașe. Americanii au un pilot la Williams, Logan Sargeant, și trei curse disputate în “patria libertății”, la Miami, Texas și Las Vegas (n.r. – care se va disputa pe 18 noiembrie). Astfel că devine din ce în ce mai clar că, fie din 2026, fie din 2028, echipa familiei Andretti va fi cea de-a 11 echipă din F1.
Ce înseamnă asta? Că sunt și mai mulți bani de împărțit, dar, pe de altă parte, și mai multe echipe la care să se împartă. America este o piață uriașă, pe care Formula 1 va intra puternic în următorii ani.
În 2017, când Liberty Media a cumpărat drepturile F1, pentru 4,6 miliarde $, doar 538 de mii de americani se uitau, în medie, la fiecare cursă. La Marile Premii din 2022, numărul acestora crescuse la 1,2 milioane, iar estimările din acest an duc cifra la 1,5 milioane. Chiar dacă foarte tradiționaliști, și având IndyCar și Nascar, americanii încep să fie atrași și de această competiție auto.
- În iunie 2022, F1 și-a reînnoit contractul cu ESPN până în 2025. Colosul TV va plăti între 75 și 90 de milioane de dolari anual pentru drepturile media din SUA
În 2022, Formula 1 a făcut 2.57 miliarde $, conform bilanțului oferit publicității de Liberty Media.
Sponsorii sunt cei care “toarnă” bani în F1, aproximativ 17.8 miliarde $ în perioada 2010-2018. Din această sumă, Ferrari, cea mai veche echipă din “Marele Circ”, a băgat în buzunar 11.8%. Revenind, dacă la masă erau 11 echipe, în loc de 10, partea scuderiei italiene era mai mică. Acesta este principalul motiv pentru care unele echipe se opun venirii celor de la Andretti Global.
- F1 a implementat plafoane bugetare, în 2021, echipelor, într-o încercare de a uniformiza performanțele – 135 milioane de dolari este limita în 2023
Cine e General Motors?
În 1900, un anume William C. Durant, din Flint, Michigan, era cel mai mare producător de vehicule trase cai din Statele Unite. Nu-i plăceau automobilele, pe care le considera prea zgomotoase și nesigure. În 1904 l-a ajutat pe James H. Whiting, cumpărând-i Buick Motor Company, după ce acesta era în pragul falimentului. Așa că a început să-i placă automobilul. Durant, cu aprobarea consiliului de administrație, a încercat, de asemenea, să achiziționeze Ford Motor Company, dar avea nevoie de încă 2 milioane de dolari.
Așa începe povestea companiei care a fost cea mai mare din lume, din 1931 până în 2022, când a fost detronată de Toyota.
- Compania americană a avut un profit net de 9,9 miliarde în 2022
Cu sediul în Detroit, GM a vândut, anul trecut, aproape 6 milioane de automobile. După gigantul Toyota, General Motors este cel mai mare producător de autovehicule din lume. Diviziile sale cele mai importante sunt Cadillac, Chevrolet, Buick și GMC.
Intrarea, din 2028, a constructorului american în Formula 1 sigur este o veste primită cu teamă de Mercedes, Honda sau Ferrari. Pentru că GM are banii necesari pentru a investi foarte mulți în construirea unui motor extrem de performant.
Aceasta este o nouă susținere a regulamentelor FIA privind producătorii de unități de propulsie. Prezența mărcilor americane emblematice Andretti și GM este bună pentru acest sport Mohammed Ben Sulayem, președintele FIA
Cine e familia Andretti?
Global Andretti a fost singura echipă, dintre cele care au depus aplicații de înscriere, ce a ajuns în faza trei a procesului FIA. Americanii vin cu know-how, cu buget serios și, de acum, cu un producător de unități de propulsie, GM.
Cadillac este divizia care va intra alături de compania Andretti în Formula 1, iar, ceea ce se știe până la această oră, e faptul că măcar unul dintre piloți va fi american.
Este un mister pentru mine, într-un fel. De ce se împotrivesc? Știi, ei spun că noi împărțim <<plăcinta>> în mai multe bucăți. Dar cred vom aduce mai mult decât ce vom lua Michael Andretti, fost pilot de Formula 1
Michael Andretti are istorie, chiar dacă nu ca tatăl său, în F1. În 1993 a fost adus la Marlboro McLaren, pentru a face echipă cu iconicul Senna. Numai că o schimbare de regulament avea să-i facă viața foarte grea în “Marele Circ”. Piloții au trecut de la tururi nelimitate în antrenamente, la doar 23 în dimineața cursei, plus 12 în calificări. Regula a tăiat serios din timpul pe care Andretti voia să-l petreacă la volanul monopostului, pentru a învăța cum să-l piloteze cât mai rapid.
Așa că singurul rezultat notabil al lui Michael la McLaren Honda a fost ultima treaptă a podiumului de la Monza. Cu trei etape înainte de finalul sezonului 1993, Andretti și-a reziliat contractul, fiind înlocuit cu Mika Hakkinen.
- O mașină de Formula 1 costă între 12 și 15 milioane $
Michael este fiul lui Mario Andretti, care s-a bucurat de mult mai mult succes în F1. A fost prezent în două etape, 1968-1972 și 1974-1982. A pilotat pentru Lotus, March, Ferrari, Parnelli, Alfa Romeo și Williams.
În 1978, Lotus, care reușise să-i convingă pe cei de la Ford să le construiască motoare, avea cea mai bună mașină de pe grilă. Lupta se dădea între Mario Andretti și coechipierul său, suedezul Ronnie Peterson.
Doar 12 puncte îi despărțeau pe cei doi când mai erau de disputat trei etape din sezon, dar, în Marele Premiu al Italiei, Peterson a suferit un accident violent, iar apoi a fost prins în monopostul care era în flăcări. A fost scos de James Hunt și Clay Regazzoni, dar, din păcate, avea să moară la spital, în seara aceleiași zile.
Mario Andretti a devenit campion mondial, dar pe nimeni nu a mai interesat asta.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.