Piastri nu are dubii privind motivul declinului. Totul a început cu acel ordin de la Monza
Galerie foto(4) Galerie foto (4 fotografii): Piastri nu are dubii privind motivul declinului. Totul a început cu acel ordin de la Monza
Răzvan Codorean | Publicat: 14.11.2025 20:22 | Actualizat: 14.11.2025 20:23
Lider, cu un ecart substanțial, în ierarhia piloților, în urmă cu două luni, Oscar Piastri a traversat ulterior probabil cea mai dificilă perioadă de la intrarea în F1. Incidente, lipsă de competitivitate în duelul cu Lando Norris, iar toate aceste lucruri au dus nu doar la cedarea primei poziții, ci și la un avans important al colegului său de echipă.
Acum sunt douăzeci și patru de puncte care cântăresc ca o piatră de moară. După ce și-a asigurat conducerea în campionat cu victoria din Mexic, Lando Norris și-a extins și mai mult avansul în Brazilia, bucurându-se de un weekend perfect. O performanță solidă care i-a permis să-și consolideze poziția de lider în clasament în fața unui Oscar Piastri care arată ca o umbră a lui.
O perioadă dificilă
Nu este un secret faptul că australianul trece printr-o perioadă dificilă, atât în ceea ce privește performanța, cât și greșelile. În ultimele șase weekenduri, a făcut mai multe erori decât în precedenții doi ani. Iar acesttea au venit la momentul nepotrivit. Exact în momentul în care lupta pentru titlu a intrat în faza finală.
O perioadă dificilă care oferă multiple interpretări și explicații. Și anul trecut, a doua jumătate a sezonului lui Piastri a fost marcată de suișuri și coborâșuri. Pe de o parte, Marile Premii unde a putut lupta pentru victorii, pe de altă parte, momente care au evidențiat că mai era loc de creștere și îmbunătățire. S-au făcut progrese, dar nu au fost suficiente pentru a opri ascensiunea lui Norris.
Primul moment cheie, Monza
Dincolo de aceste fapte, mai este însă ceva. Iar Piastri a identificat câteva etape care au marcat un moment de cotitură. Primul, la Monza, chiar dacă la final diferența a fost de aproximativ 5 secunde. A fost primul semn al unei inversări a trendului. Dar nu numai. Este și episodul controversat de la final, când echipa a dat ordin să-i restituie lui Norris poziția pe care o pierduse în timpul opririi la boxe.
Oficialii echipei au circumstanțe. Se întâmplase la fel, în Ungaria, anul trecut, atunci când poziția pierdută nu a fost rezultatul unei erori a pilotului, ci mai degrabă a echipei. Este clar, însă, că astfel de situații lasă urme, mai ales atunci când sunt combinate cu alte incidente. Piastri a acceptat cererea, dar nu fără a preciza la radio că aceasta reprezenta o abatere de la politica anterioară a echipei, care considera opririle lente la boxe ca parte integrantă a curselor.
„În cele din urmă, a fost o combinație a mai multor factori. Evident, cursa precedentă a fost Monza, despre care nu am simțit că a fost un weekend grozav din punct de vedere al performanței mele, și apoi a fost vorba despre opririle la boxe”, a explicat pilotul cu sediul la Woking într-un interviu acordat podcastului F1 Beyond The Grid, înainte de a aprofunda ce s-a întâmplat la Baku.
Cel de-al doilea, Baku
Runda din Azerbaidjan a fost un moment de cotitură, nu atât pentru punctele pierdute - Norris a avut și el un weekend dificil și nu a reușit să profite de oportunitate - cât pentru seria de greșeli pe care le-a făcut. Patru greșeli într-un singur weekend sunt neobișnuite pentru Piastri, dar și alți factori au jucat un rol în a face acel weekend dificil.
„La Baku, vinerea a fost dificilă. Lucrurile nu mergeau, împingeam prea tare. Nu eram mulțumit de pilotajul meu și probabil am încercat să compensez puțin sâmbătă. Au fost câteva lucruri în pregătire care nu m-au ajutat, iar altele în weekend, cum ar fi o problemă la motor în FP1, pilotajul meu nu a fost bun și, pe deasupra, am folosit pneurile C6, care au fost greu de gestionat. O mulțime de lucruri mărunte s-au adunat.”
Prima greșeală majoră a venit sâmbătă, când Piastri s-a izbit de zid în timpul unei sesiuni de calificări pline de evenimente. Duminica s-a dovedit și mai complicată, marcată de două greșeli. Prima la start, care l-a plasat în spatele grilei, și a doua după câteva viraje, când s-a izbit din nou de bariere în timp ce încerca să revină.
„Baku a fost furtuna perfectă, combinată cu mai mulți factori. Evident, a fost un weekend cu adevărat teribil, dar cred că numărul de lucruri pe care le-am învățat în acel weekend, atât din punct de vedere tehnic, cât și emoțional, a fost enorm. A fost cel mai prost weekend pe care l-am avut vreodată, dar și cel mai util în anumite privințe. Când începi să privești lucrurile din această perspectivă, de obicei ajută”, spune Oscar.
A urmat o perioadă gri
Din acel moment, lucrurile n-au mai mers bine. La Marina Bay, reușise să se califice în fața lui Norris, dar accidentul din primul tur, după un contact cu coechipierul său, pentru care Piastri s-a plâns mult timp, a fost o altă piesă dificilă a puzzle-ului.
Dificultățile au continuat în Statele Unite, Mexic și Brazilia, trei Grand Prix-uri caracterizate de o aderență slabă, pe care Stella a identificat-o ca fiind principalul factor tehnic din spatele perioadei dificile a lui Piastri. Poate că este așa. Cert este că Oscar nu a urcat pe podium de aproape două luni.
Epilog
Piastri trece printr-o perioadă dificilă, iar rivalii săi au profitat de acest avantaj. Andrea Stella l-a descris pe bună dreptate ca fiind un pilot care încă trebuie să se maturizeze și are loc de îmbunătățiri, dar lupta pentru campionatul mondial nu așteaptă. Iar aceste două luni demne de uitat ar putea reprezenta, atunci când se va trage linie, motivul pentru care a ratat șansa de a deveni campion mondial.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite






