Modificarea cu care șefii Formulei 1 vor să creeze mai mult spectacol
Galerie foto(3) Galerie foto (3 fotografii): Modificarea cu care șefii Formulei 1 vor să creeze mai mult spectacol
Răzvan Codorean | Publicat: 05.11.2025 08:30 | Actualizat: 05.11.2025 10:47
Două opriri obligatorii la boxe, aceasta este propunerea FIA și a Liberty care va fi pusă în discuție la următoarea întâlnire cu șefii echipelor. Ideea este de a crea stint-uri în care piloții să poată forța continuu, fără a fi nevoiți să-și gestioneze anvelopele în timpul cursei.
Pe lângă cea mai mare schimbare tehnică din istoria sa, Formula 1 s-ar putea confrunta și cu o modificare semnificativă a regulamentului sportiv în 2026. Ideea, susținută de unele echipe (și susținută de Liberty Media), este luată în considerare de ceva vreme și nu ar fi o dezvoltare complet nouă. Vorbim despre oprirea dublă obligatorie la boxe, un subiect care nu este nou, dar a revenit în atenția publicului de când aderența oferită de anvelopele Pirelli i-a descurajat pe inginerii de echipă să adopte strategii de cursă cu două opriri.
Ce spun statisticile
În ultimele cinci Mari Premii, strategia câștigătorului a fost întotdeauna o singură oprire, iar cu excepția unor circumstanțe excepționale (safety car-ul de la Zandvoort și condițiile meteorologice de la Silverstone), ultima cursă care a inclus două opriri a fost cea de la Spielberg.
De ce preferă echipele o singură oprire
Pentru cei care văd opririle duble la boxe ca pe o variabilă importantă pentru a face cursele mai palpitante, acestea sunt vremuri dificile; echipele iau întotdeauna în considerare limitarea cursei la o singură oprire din diverse motive.
Software-ul de simulare calculează cu precizie timpii medii pe tur pentru a gestiona anvelopele conform unei strategii cu o singură oprire și, deși diferența față de o simulare cu două opriri este minimă, primul scenariu prevalează întotdeauna.

Un ritm de cursă mai lent favorizează gestionarea temperaturii (la un ritm mai lent, riscul de supraîncălzire este redus semnificativ), iar o singură oprire reduce, de asemenea, la jumătate riscul unei opriri neașteptate și gestionarea traficului.
În acest context, piloții se concentrează în principal pe menținerea timpului țintă (timpul de referință indicat de simulări), un scenariu care nu se potrivește bine cu spectacolul pe care Formula 1 își propune să îl ofere spectatorilor. De aici și ideea de a impune cele două opriri obligatorii la boxe ca un (potențial) remediu împotriva perioadelor lungi de lipsă a spectacolului.
Dubla oprire obligatorie nu este o noutate
Dubla oprire obligatorie la boxe nu este complet nouă; la Losail, în 2023, dubla oprire la boxe a fost impusă din motive de siguranță, cu o limită a numărului maxim de ture care pot fi parcurse cu fiecare set de anvelope.
Soluția cu două opriri obligatorii din Marele Premiu al Qatarului a permis echipei să evalueze efectele unei curse cu două opriri și a evidențiat posibilitatea ca piloții să forțeze mai mult fără a-și face griji cu privire la managementul pneurilor. Acesta este obiectivul Liberty Media și, conform informațiilor colectate de Motorsport.com, propunerea cu două opriri obligatorii va fi pusă pe masă la următoarea reuniune programată de Comisia de Formula 1. Pe lângă evaluarea consensului echipelor, întâlnirea va servi și ca o oportunitate de a explora o serie de scenarii posibile.
Ce opțiuni sunt luate în calcul
Una dintre propuneri ar impune utilizarea tuturor celor trei compuși aleși de Pirelli pentru weekendul cursei, lăsând echipelor libertatea de a decide secvența. Posibilitatea de a impune două opriri fără restricții privind compușii va fi, de asemenea, discutată ca alternativă, eliminând cerința actuală de a utiliza seturi de cel puțin două compuși diferiți. De asemenea, va fi explorată posibilitatea de a impune o limită maximă de kilometraj pentru fiecare set, care nu trebuie să depășească 45% din distanța cursei.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite







