EXCLUSIV | “În motorsport nimic nu se întâmplă peste noapte”. Cristiana Oprea, cu sprijinul iAM Sport, este prezentă la penultima etapă din calendarul Campionatului European de raliuri
Cristian Munteanu | Publicat: 19.08.2023 10:47 | Actualizat: 19.08.2023 11:55
Cristiana Oprea și copilotul Alexia Parteni au luat startul la etapa de Campionat European de raliuri din Cehia, Barum Czech Rally. Cristiana este prima femeie pilot din România care a luat startul într-o etapă de Campionat Mondial și de Campionat European.
Cristiana Oprea este deschizătoare de drumuri pentru doamnele și domnișoarele care vor o carieră în raliuri. După ce a luat startul, luna trecută, în etapa de ERC de la Roma, Rally di Roma Capitale, pilotul român este prezent zilele acestea la Barum Czech Rally.
"Ne plac etapele din Cehia"
Cu ce gânduri către o nouă etapă de campionat european de raliuri?
Eu și Alexia suntem foarte fericite că avem șansa, mulțumită sponsorilor și partenerilor, să continuăm să acumulăm experiență cu modelul Opel Corsa Rally4 și să ne reacomodăm cu ritmul și dificultatea probelor din Campionatul European de Raliuri, în pregătire pentru sezonul 2024.
În motorsport, ca în multe alte domenii, nu poți să sari pași și nimic nu se întâmplă peste noapte, este foarte important să fim la start și să profităm de fiecare oportunitate pentru a progresa constant, consecvent.
Experiența din Rally di Roma Capitale va fi una importantă, chiar dacă sunt suprafețele de rulare diferă (Roma- Zlin)?
Rally di Roma Capitale a venit după o pauză de peste 8 luni de când am concurat ultima dată o mașină cu motor termic, așadar cu siguranță fiecare kilometru cu această mașină nouă pentru noi este valoros.
Corsa Rally4 este o mașină de raliu de generație nouă, mai puternică decât ce am pilotat anii trecuți, iar la Roma am început deja să ne împrietenim cu ea și să ne bucurăm de acest nou capitol.
Va fi o nouă etapă de acumulări pentru echipă, în asamblu, și voi, echipajul?
Avem deja experiența anului trecut pe probele din Cehia: este un traseu îngust prin păduri, cu asfalt spart, alunecos și multe viraje ascunse pe vârfuri de pantă. Ne place foarte mult această provocare și ne-am propus, la fel ca la Roma, să ne îmbunătățim ritmul de la o probă la alta.
Pentru cei mai puțin familiarizați cu raliurile, ne poți spune, pe scurt, cum va decurge acesta?
Tocmai am încheiat recunoașterea probelor speciale, adică parcurgerea lor cu o mașină normală, la viteză legală, în trafic deschis, pentru a ne scrie virajele - dictarea de raliu pe care o citește copilotul în timpul concursului.
Vineri dimineață am pilotat deja aproximativ 30 de kilometri cu mașina de concurs pentru antrenamentele oficiale dinaintea competiției. Urmează startul festiv în centrul orașului Zlin, unde sunt așteptați mii de spectatori care vor să ne cunoască și să admire mașinile de raliu. Startul concursului este vineri seara, cu proba spectacol din centrul orașului Zlin, care se va desfășura pe noapte.
Sâmbătă și duminică urmează să parcurgem alte 12 probe speciale, în total peste 190 de kilometri în regim de concurs pe probele din regiune, împărțite în secțiuni. Între probele speciale revenim în service pentru verificări, reparații și schimbarea anvelopelor uzate cu unele noi - totul se întâmplă contratimp, în 30 de minute la fiecare revenire în service.
"20.000 € costă participarea la o etapă din ERC"
Care sunt principalele obstacole în Raliul Cehiei? Asfaltul spart, specialele din pădure?
Pe lână specificul raliului, ne confruntăm și cu “loteria” alegerii anvelopelor în funcție de vreme. Ne așteptăm să plouă pe timpul nopții, astfel că probele de dimineață vor fi alunecoase, în special în pădure unde virajele sunt murdare și există un risc mai mare de derapare.
Un raliu trebuie pregătit cu multă disciplină, deci acordăm atenție sporită la scrierea dictării și apoi la verificarea notițelor folosind video-uri de pe probă.
V-ați mai antrenat pe mașină sau ea a trebuit să fie pregătită pentru etapa din Cehia?
După abandonul de la Rally di Roma, mașina a fost reparată și revizuită complet de echipa din Austria Waldherr Motorsport, care ne oferă mașina și asistența tehnică în acest sezon.
Am revenit la volan miercuri, în Cehia, pentru testele premergătoare raliului. În afara antrenamentului “la volan”, unde setăm mașina conform specificului raliului (ajustăm suspensia, testăm diferite compoziții de anvelope), eu am un program riguros de pregătire fizică între raliuri, cu un antrenor personal.
În plus, mă antrenez pe simulator, fac pregătire mentală cu un pshiholog sportiv, care este esențială pentru menținerea concentrării în orice situație neprevăzută, și mă uit la video-uri ale probelor speciale din anii anteriori, pentru a înțelege mai bine specificul fiecărui traseu.
Cam cât costă participarea într-o etapă de European?
Primesc des întrebarea “cât câștigăm la un raliu”. Din păcate, în raliuri nu există premii în bani, iar toate costurile sunt suportate de pilot, deci de mine, cu susținerea sponsorilor și partenerilor, dar și prin munca pe care o fac ca să creez conținut și campanii pe social media pentru diferite branduri.
Vorbim de un buget de aproximativ 20.000 de euro pentru fiecare etapă din ERC (European Rally Championship), bani necesari pentru a acoperi: chiria mașinii de raliu și asistența tehnică, asigurarea mașinii, anvelope, transport și cazare, taxa de înscriere, materiale foto-video și cheltuieli uzuale pentru o săptămână (benzină, mâncare).
Mai departe, este esențial să alocăm și un buget pentru reparații, pentru că în raliuri accidentele sunt parte din sport și din evoluția firească. Din fericire, măsurile de siguranță sunt foarte stricte și unul dintre motivele pentru care costurile sunt atât de ridicate este pentru că suntem în deplină siguranță în mașina de raliu.
Sunt vești pentru anul viitor, sau pentru ultima etapă de Campionat, sau e încă prea devreme pentru asta?
Am început deja să ne facem un plan pentru 2024, când obiectivul nostru este să facem un sezon complet în Campionatul European de Raliuri la clasa dedicată mașinilor cu tracțiune față - ERC4, deci să continuăm evoluția la cu Opel Corsa Rally4.
Avem deja discuții atât cu actualii sponsori, dar și cu noi companii care sunt interesate să ne susțină. Sunt optimistă că vom reuși tot ce ne propunem și dăm tot ce putem pentru a progresa și a oferi valoare adăugată prin proiectul nostru companiilor care ni se alătură.
Primul pas către performanță este să reușim să fim la start, doar cu un program consecvent care să ne permită să ne antrenăm și să concurăm constant ne putem seta pe viitor un obiectiv mai ambițios pe plan sportiv.
În paralel, misiunea mea încă de când am trecut de la arhitectură la motorsport este să îi inspir pe cei care îmi urmăresc povestea să aibă curaj să își urmeze visul, să promovez femeile în motorsport și să subliniez importanța reprezentării femeilor în rândul piloților.
Norbert Maior a suferit un accident
În timpul probelor de vineri, un alt pilot român, Norbert Maior, a suferit un accident serios. Atât el, cât și sora sa, copilot, sunt bine și vor lua startul în specialele de astăzi.
Barum Czech Rally Zlín se blíží! 🏁
— Události Brno (@UdalostiBrno) August 17, 2023
Závodníci mají za sebou předběžné testy, ty skončily havárií pro rumunského pilota Norberta Maiora. On i jeho sestra spolujezdkyně jsou v pořádku a připraveni závodit. 👍 pic.twitter.com/ZjrSRZtOZQ
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.