China introduce licențe de export pentru mașinile electrice. Ce pericole aduce această decizie

Răzvan Codorean | Publicat: 29.09.2025 17:26 | Actualizat: 29.09.2025 17:27
Începând de anul viitor, guvernul chinez va solicita exportatorilor de mașini pur electrice să obțină o licență pentru a exporta aceste vehicule. Măsura își propune să consolideze controlul Beijingului asupra modelelor livrate în străinătate.
Patru ministere, inclusiv Ministerul Comerțului din China, au anunțat într-o declarație comună că țara va introduce gestionarea licențelor de export pentru autoturismele electrice de pasageri începând cu 1 ianuarie 2026. Oficial, aceasta este menită „să promoveze dezvoltarea sănătoasă a comerțului cu vehicule cu sisteme de propulsie alternative”, conform declarației.
Ce prevederi sunt în documentul oficial anunțat de oficialitățile din China
Potrivit documentului oficial, din startul anului următor va fi introdusă gestionarea licențelor de export pentru autoturismele cu numere de identificare ale vehiculelor care sunt echipate exclusiv cu motoare electrice.
Al doilea punct este extrem de relevant pentru industrie, deoarece specifică modul în care companiile pot obține aceste licențe de export. Mai exact, aceste proceduri de solicitare a „calificării la export” trebuie efectuate în conformitate cu un cadru juridic bine-cunoscut; și anume, „Notificarea din 2012 privind standardizarea suplimentară a secvenței de export a produselor auto și motociclete”.
În plus, se precizează „Inspecția vamală a autoturismelor electrice exportate se efectuează pe baza catalogului valabil în prezent al mărfurilor de import și export care urmează să fie inspectate.”
Probleme legate de livrări?
Anunțul ridică, în mod firesc, temeri că acest document ar putea duce la perturbarea exporturilor. O situație similară s-a produs în ceea ce privește exportul de pământuri rare. China a apelat la acest protocol de licențiere ca răspuns la disputa tarifară inițiată de președintele american Donald Trump. Iar acesta a dus la perturbarea exporturilor, atât din cauza timpilor extrem de lungi de procesare a cererilor, dar și, se spune, din pricina modului arbitrar în care se acordă acestea.
Același lucru s-ar putea întâmpla, din ianuarie, și cu mașinile electrice, deoarece autoritățile de reglementare urmează să își înăsprească semnificativ controlul asupra exporturilor odată cu noua decizie. În viitor, acestea vor putea decide cine are voie să își exporte mașinile electrice fabricate în China în străinătate și cine nu.
Bătăi de cap nu doar pentru producătorii chinezi
Acest lucru afectează nu doar producătorii chinezi de automobile, care se extind din ce în ce mai mult în străinătate, ci și producătorii internaționali care produc mașini electrice în China pentru alte piețe. Grupul Volkswagen, de exemplu, construiește doar în China Cupra Tavascan, iar Tesla folosește Giga Shanghai ca centru de export: Modelul Y construit acolo este vândut în toată Asia, pe lângă China, iar Modelul 3 este vândut chiar și în Europa.
Desigur, rămâne de văzut exact cum vor fi acordate licențele. Acest lucru se datorează faptului că China nu numai că poate decide ce producători au voie să exporte, dar ar putea și să facă diferența între țările de destinație și, astfel, să folosească licențele de export pentru mașinile electrice ca pârghie politică. Numai în august , 220.000 de mașini electrice au fost exportate din China, conform cifrelor asociației CAAM.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















