China, pe o altă planetă în electrificare. Ce mai plănuiesc oficialitățile de la Beijing

Răzvan Codorean | Publicat: 17.10.2025 14:24 | Actualizat: 17.10.2025 14:28
În China, numărul mașinilor electrice vândute lunar depășește cifra de un milion de exemplare. Și cum acestea au nevoie de alimentare, se impun măsuri speciale privind creșterea capacității de încărcare.
Vânzările de vehicule cu energie nouă (NEV), care includ vehicule electrice cu baterii și vehicule hibride plug-in, continuă să crească în China, atingând un nou record în septembrie. Un total de 1,6 milioane de NEV-uri au fost vândute, ceea ce înseamnă că aproape fiecare al doilea vehicul vândut în țară avea nevoie de o priză. Dintre acestea, 1,06 milioane au fost pur electrice. Cu toate acestea, trebuie menționat că aceste cifre includ și NEV-urile fabricate în China pentru export.
Din acest motiv, Administrația Națională a Energiei (NEA) din China, împreună cu alte cinci ministere și comisii, a lansat „Planul de acțiune pe trei ani pentru dublarea capacității de serviciu a instalațiilor de încărcare a vehiculelor electrice (2025–2027)”.
Planul de acțiune este structurat în jurul a patru priorități: echilibru, inovare, incluziune și implementare. Deși facilitățile actuale satisfac în mare măsură cererea existentă, persistă provocări în ceea ce privește acoperirea rurală, echilibrul rețelei, securitatea alimentării cu energie electrică și calitatea serviciilor. Planul de acțiune urmărește să îmbunătățească distribuția geografică, să accelereze implementarea rurală și să consolideze infrastructura de încărcare de mare putere de-a lungul principalelor rute urbane și autostrăzi.
O rețea cu 28 de milioane de instații până în 2027
Planul își propune să furnizeze peste 300 de milioane de kilowați (300 GWh) de capacitate publică de încărcare și să extindă rețeaua națională de încărcare la aproximativ 28 de milioane de instalații până la sfârșitul anului 2027.
NEA a subliniat că puterea medie a stațiilor publice de încărcare este în prezent de aproximativ 45,5 kilowați — insuficientă pentru perioadele de vârf de călătorie — și că planul „prevede în mod specific accelerarea construcției de stații de încărcare de mare putere în orașele cheie și în zonele de deservire a autostrăzilor”. Potrivit presei locale, obiectivul este de a instala 1,6 milioane de noi încărcătoare rapide de curent continuu în zonele urbane până în 2027, inclusiv 100.000 de încărcătoare de mare putere.
Modernizări ale rețelei și extindere rurală
(SCMP) mai raportează că, pentru a spori eficiența și fiabilitatea rețelei, planul vizează și modernizarea activelor vechi și a sistemelor de joasă tensiune. Stațiile de încărcare care sunt în funcțiune de mai bine de opt ani, împreună cu platformele care funcționează sub 800 de volți, vor fi modernizate sau înlocuite pentru a îndeplini standarde mai ridicate de performanță și siguranță.
Mai mult, guvernul chinez își propune să implementeze sau să modernizeze 40.000 de puncte de încărcare ultrarapidă – fiecare cu o putere de peste 60 de kilowați – în zonele deservite de autostrăzi până la sfârșitul anului 2027. Cu puține excepții în regiunile de mare altitudine sau extrem de reci, toate amplasamentele autostrăzilor vor fi dotate cu instalații de încărcare rapidă.
În paralel, cel puțin 14.000 de noi încărcătoare de curent continuu vor fi instalate în localitățile care în prezent nu dispun de opțiuni publice de încărcare, asigurând o acoperire completă în regiunile rurale. Încărcarea privată va primi, de asemenea, sprijin politic prin proiecte pilot în 1.000 de comunități rezidențiale, promovând planificarea unificată, construcția și exploatarea pe termen lung a infrastructurii de încărcare la domiciliu.
Inovație, implementare și creștere a pieței
Inovația se va concentra pe interacțiunea vehicul-rețea (VGI), permițând vehiculelor electrice să participe la echilibrarea rețelei și stocarea energiei. NEA a declarat că planul „propune extinderea domeniului de aplicare al programelor pilot de interacțiune vehicul-rețea și explorarea inovației în politicile de prețuri, mecanismele de piață și scenariile de aplicare”. În cadrul acestui proiect, vor fi instalate aproximativ 5.000 de unități de încărcare bidirecționale.
Incluziunea vizează accesul la încărcare rezidențial și rural. Noile zone rezidențiale trebuie să ofere facilități de încărcare 100% sau interfețe preinstalate, în timp ce comunitățile existente vor avea parte de proiecte pilot pentru construcție și operare unificate.
Responsabilitățile de implementare sunt clar definite între organismele guvernamentale, operatorii de rețele electrice și actorii din industrie. Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă și NEA vor coordona execuția la nivel național, în timp ce administrațiile locale trebuie să adapteze planurile regionale și să consolideze sprijinul pentru rețeaua electrică. „Companiile de rețele electrice vor consolida serviciile de sprijin pentru construcția rețelelor și furnizarea de energie electrică”, a declarat NEA, adăugând că operatorii trebuie să îmbunătățească fiabilitatea și experiența clienților.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















