special Rău de mișcare într-o mașină electrică? Cercetătorii japonezii anunță că au găsit leacul

Răzvan Codorean | Publicat: 08.09.2025 13:26 | Actualizat: 08.09.2025 13:27
Pasagerii predispuși la rău de mișcare în vehiculele electrice ar putea găsi în curând alinare într-un remediu neașteptat: o frecvență sonoră specifică, concepută pentru a ameliora simptomele.
Până la sfârșitul anului 2024 existau aproape 58 de milioane de mașini electrice în uz la nivel mondial, reprezentând aproximativ 4% din flota totală de autoturisme. Practic am asistat la o triplare a stocului global al acestor modele față de 2021, tot mai mulți oameni conduc pe distanțe lungi, iar confortul din interiorul cabinei a devenit mai mult decât o preocupare minoră.
Aceasta pentru că studiile sugerează că vehiculele electrice generează indicii de mișcare care diferă subtil de mașinile pe benzină, iar acestea au efecte negative în rândul multor pasageri. Disconforul se simte inclusiv la deplasări pe distanțe scurte, dar este și mai pregnant la drumurile lungi.
Dinamica vehiculelor electrice perturbă urechile interne
Mașinile electrice accelerează rapid și încetinesc diferit datorită frânării regenerative, care captează energia în timpul decelerării și o transmite înapoi bateriei. Cercetătorii chinezi au descoperit că decelerarea de joasă frecvență este un dezavantaj major.
Potrivit publicației South China Morning Post (SCMP), o echipă de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (Guangzhou) a demonstrat că sistemul de frânare în sine poate provoca simptome de rău de mișcare. Un studiu separat al Universității Chongqing și al Institutului de Cercetare în Inginerie Auto din China a asociat călătoriile cu mașini electrice cu o agitație și o tensiune musculară sporite, avertizând că disconfortul poate eroda sănătatea și satisfacția călătoriilor.
Neurologii observă și schimbări în interiorul creierului. Potrivit unui studiu condus de Universitatea din Shanghai și producătorul auto SAIC Motor „conectivitatea funcțională a creierului se reorganizează pentru a face față stresului fiziologic și psihologic indus de răul de mișcare”, conform SCMP. Sistemul nervos central se străduiește să reconcilieze semnalele senzoriale care nu mai corespund așteptărilor pasagerilor cu privire la modul în care ar trebui să se miște un vehicul.
Remediul de 100 Hz pentru răul de mișcare din mașinile electrice
Aici intervin cercetătorii Universității Nagoya. Experimentul lor sugerează o soluție mult mai simplă.
După ce au ascultat o explozie de sunet de un minut la 100 Hz, voluntarii au prezentat simptome mai puține și mai ușoare în timp ce mergeau cu bicicleta. „Vibrațiile la sunetul unic stimulează organele otolitice din urechea internă, care detectează accelerația liniară și gravitația”, a explicat autorul principal, Masashi Kato, în studiul publicat în martie în Environmental Health and Preventive Medicine.
„Acest lucru sugerează că o stimulare sonoră unică poate activa în mare măsură sistemul vestibular, care menține echilibrul și orientarea spațială”, a mai precizat acesta.
În plus, markerii fiziologici au susținut impresiile cicliștilor. „Aceste rezultate sugerează că activarea nervilor simpatici, care sunt adesea dereglați în răul de mișcare , a fost îmbunătățită obiectiv prin expunerea unică la sunet”, a adăugat Kato.
O terapie accesibilă
Deoarece terapia nu necesită hardware special în afară de un difuzor sau căști, analiștii din industria auto spun că producătorii ar putea include sunetul în sistemele de infotainment din mașină sau ar putea permite utilizatorilor să îl transmită în flux de pe telefoanele lor, la un cost neglijabil.
Și nu este singura încercare în acest sens. Progrese similare arată că oamenii de știință din întreaga lume recunosc și intenționează să contracareze acest dezavantaj al transportului cu vehicule electrice. În mai 2025, inginerii de la Universitatea din Michigan au dezvăluit PREACT, o suită care fie înclină scaunele și strânge centurile automat, fie trimite semnale haptice avansate, astfel încât pasagerii să se poată pregăti pentru virajele și opririle viitoare. Testat pe peste 150 de voluntari, sistemul a redus scorurile de rău de mișcare aproape la jumătate, iar 80% dintre participanți au spus că ar insista ca funcția să fie instalată în următoarea lor mașină.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite

















