Brawn GP a zburat mai repede decât toți. 2009, anul în care Formula 1 a văzut una dintre cele mai mari surprize din istoria sa
Cristian Munteanu | Publicat: 18.10.2023 17:52 | Actualizat: 18.10.2023 21:01
Pe 18 octombrie 2009, Jenson Button, pilot Brawn GP, termina pe locul cinci Marele Premiu al Braziliei și devenea, pentru prima și ultima dată, campion mondial al Formulei 1. Povestea echipei a început de la retragerea uriașului constructor nipon, Honda, din “Marele Circ”.
Pentru cei mai tineri trebuie spus că Formula 1 a fost, până la un moment dat, o competiție în care cursele puteau fi câștigate de câte 4-5 piloți. Iar anul 2009 a văzut poate ultima mare poveste în care spiritul inovativ a fost mai puternic decât banii care se aruncă astăzi în monoposturi.
Honda pleacă, Brawn GP se pune pe picioare
Vestea a gripat sufletele tuturor celor implicați în proiect. Honda se va retrage din Formula 1, din cauza rezultatelor sub așteptări. Era 5 decembrie 2008.
Ross Brawn, briliantul inginer, revenise după un an sabatic, luat după ce definise o eră la Ferrari.
Acum, alături de Nick Fry, avea de escaldat unul dintre cei mai alunecoși munți din sportul modern. Să salveze o echipă de Formula 1 în doar 3 luni.
Honda nu plecase cu pușculița, le lăsase 100 de milioane $ în cont, dar echipa nu mai avea motor. Aici a intervenit Martin Whitmarsh, șeful McLaren, care i-a ajutat pe cei de la Mercedes să ajungă la o înțelegere cu Brawn GP.
Japonezii începuseră să lucreze la noul model, BGP 001, la mijlocul anului 2008, și exploataseră o portiță în noul regulament care avea să intre în vigoare din sezonul următor. Difuzorul dublu, care a făcut inutile eforturile FIA de a reduce forța de apăsare.
- Disney+ va lansa, pe 15 noiembrie, patru episoade din documentarul BrawnGP, prezentat de Keanu Reeves
Motorul Mercedes s-a potrivit, cu doar mici modificări la monopost, iar încercările lui Adrian Newey, de a scoate difuzorul dublu în afara regulamentului, au fost sortite eșecului.
Ross Brawn s-a concentrat pe construcția unui nou KERS (Kinetic Energy Recovery System), iar Nick Fry a căutat un cumpărător pentru echipă.
Cum acest lucru nu s-a întâmplat, echipa a primit numele șefului, Brawn GP. Începea aventura în “Marele Circ”.
În testele din presezon, monopostul a fost cel mai rapid. Echipele concurente nu puteau crede cât de rapidă era o echipă ce fusese foarte aproape de a dispărea din Formula 1.
După doar 23 de ani de când fusese oficial fondată, la prima cursă a sezonului, Brawn GP ocupa primele două locuri pe grila Marelui Premiu al Australiei.
Mai mult, și la sfârșitul întrecerii de la Antipozi, Jenson Button și Rubens Barichello, în această ordine, terminau pe primele poziții.
Vestea că Honda se va retrage din Formula 1 îl prinsese pe Button în aeroportul Gatwick. A crezut, pentru câteva săptămâni, că nu mai concura niciodată în Formula 1.
Acum, cu șase victorii obținute în primele șapte Grand Prix-uri, era marele favorit la titlul mondial.
Însă, chiar dacă a început în pas de defilare, sezonul 2009 nu a fost unul simplu pentru Brawn GP.
Aveam un alt loc de muncă la BMW-Sauber, dar în cele din urmă a trebuit să refuz. Era o slujbă reală, cu un salariu real, dar l-am refuzat plecând de la premisa că ar putea exista un loc de muncă la Brawn Andrew Shovlin, inginerul de cursă a lui Jenson Button
În Malaezia, pe ploaie, piloții nu au primit decât jumătate din puncte deoarece au efectuat doar 31 de tururi din cele 56 programate. Condițiile atmosferice delicate au fost “citite” cel mai bine de Jenson Button, care, după un start modest, a preluat conducerea întrecerii în turul 21.
Patru victorii consecutive pentru Button
După ce Vettel a reușit victoria din China, britanicul de la Brawn GP, Button, s-a impus în Bahrain, Spania, Monaco și Turcia. Titluri la constructori și la piloți părea deja în buzunarul noii echipe.
Însă perioada dintre 7 iunie și 21 iunie, adică dintre Marile Premii ale Turciei și Marii Britanii, au adus echipele rivale foarte aproape de performanțele Brawn GP. Cei de la Red Bull, în special, au fost convinși că difuzorul dublu oferea un avantaj de câte secunde pe tur.
Așa că echipa de ingineri a austriecilor, în frunte cu același Adrian Newey, a creat unul, a redesenat cutia de viteze și structura de accident din spatele monopostului. Numai că, la teste, câștigul a fost de doar câteva zeci de secunde.
Însă chiar și această îmbunătățire, coroborată cu faptul că Brawn GP avea doar câteva mii de dolari de investit în dezvoltarea monopostului, a făcut ca Red Bull să reducă diferența. Sebastien Vettel s-a lasat într-o cursă de urmărire a lui Jenson Button.
Marea Britanie și Germania au fost Mari Premii în care Red Bull, prin perechea Vettel-Webber, au monopolizat primele două poziții.
Coechipierul lui Button de la Brawn GP, Rubens Barrichello, a înregistrat și el două victorii, în Grand Prix-urile, în Europa, la Valencia, și Italia. Doar 14 puncte în despărțeau pe cei doi.
Final de sezon în care basmul Brawn GP a devenit legendă
Geniul lui Adrian Newey s-a făcut simțit spre sfârșitul anului competițional, atunci când Red Bull a câștigat trei dintre cele patru curse.
Vettel a luat 30 de puncte în aceste întreceri, în timp ce Button, doar 15. Însă germanul pierduse campionatul mondial din cauza celor cinci abandonuri, față de doar unul al britanicului.
Pe 18 octombrie 2009, la Interlagos, Brazilia, emoțiile erau mari pentru Jenson. Se calificase extrem de slab, doar pe locul 14, iar rivalul și colegul său, brazilianul Barrichello, pleca din pole-position.
Celălalt adversar, Vettel, făcuse o secvență de calificări și mai slabă. Era pe locul 16. După un start excelent, în turul 7, Button era deja pe poziția a șaptea.
Până la urmă, britanicul s-a clasat pe locul al cincilea, în spatele lui Vettel, dar cu suficent de multe puncte câștigate încât să se încununeze campion mondial.
Singura cunună cu lauri a lui Jenson Button, una obținută în pofida tuturor neajunsurilor. În noiembrie a acelui an, Mercedes a cumpărat un pachet majoritar la echipa Brawn GP și așa a luat ființă una dintre echipele dominante din “Marele Circ”.
Pentru a înțelege intensitatea conducerii unei mașini de Formula 1, trebuie să te afli în ea. Când conduci o mașină de 750 CP la 320 km/h, zgomotul și vibrațiile sunt incredibile. Forța G atunci când iei viraje mari este ca și cum cineva ar încerca să-ți smulgă capul. Dacă apeși frânele, ai senzația că ți se smulge pielea de pe corp Jenson Button, campion mondial F1
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.