special Culisele celui mai neașteptat transfer din Formula 1. Acord de peste 400 de milioane de euro între Ferrari și Lewis Hamilton
Cristian Munteanu | Publicat: 03.02.2024 23:30 | Actualizat: 04.02.2024 16:17
Sir Lewis Hamilton (39 de ani) a făcut o mutare surprinzătoare pentru fanii Formulei 1, anunțând că, din 2025, va pilota pentru Ferrari. Strategia scuderiei italiene este una cu bătaie lungă, pentru că asocierea celor două branduri internaționale va fi transformată într-o mașinărie de printat bani.
Una dintre certitudinile Formulei 1 era că Lewis Hamilton va mai concura câțiva ani la echipa unde a cucerit statutul de vedetă a acestui sport, apoi se va retrage, fie cu sau fără un nou titlu mondial.
Șase dintre cele șapte titluri mondiale, care-l situează alături de Michael Schumacher, au fost obținute cu Mercedes, așa că simbioza dintre Hamilton și gruparea germană era una extrem de solidă.
Doar că au intervenit câțiva factori care l-au îndepărtat din ce în ce mai mult pe britanic de echipa la care a cunoscut cele mai mari satisfacții. Unii de ordin financiar, alții legați de latura pur sportivă.
Hamilton nu a mai fost convins de proiectul Mercedes
1.Cursa din Abu Dhabi, anul 2021
Momentul uneia dintre cele mai importante fisuri ale relației Hamilton-Mercedes. Britanicul conducea cursa care-i putea aduce cel de-al optulea titlu de campion mondial, lucru care ar fi însemnat un nou record al Formulei 1.
Safety car-ul și-a făcut apariția pe pistă, iar strategii de cursă ai celor de la Mercedes au decis ca Lewis să rămână pe pistă. Rivalul său, Verstappen, a intrat la boxe, a schimbat pneurile, iar apoi, profitând de o decizie greșită a directorului de cursă, Michael Masi, a trecut de Hamilton și a câștigat cursa și titlul mondial.
Ne-am întâlnit la o cafea la mine în Oxford, la întoarcerea lui la fabrică, și mi-a spus că a decis să concureze pentru Ferrari în 2025. Practic, asta a fost tot, iar apoi am avut o oră de conversație Toto Wolff, directorul Mercedes AMG F1
Chiar dacă, în cazul unei hotărâri conformă cu regulamentul a lui Masi, întrecerea ar fi trebuit să se încheie sub steag galben și Lewis să câștige, britanicul i-a considerat responsabili și pe cei de la Mercedes. Și asta pentru că Toto Wolff, managerul echipei, a avut mai multe ieșiri la adresa lui Masi, iar relația cu acesta era destul de tensionată.
Apoi, Mercedes a ales să nu facă apel la respingerea protestului înaintat imediat după cursa din Abu Dhabi, fapt care nu a fost pe placul septuplului campion mondial.
2. Monopostul ratat al celor de la Mercedes, 2022 și 2023
Sezonul 2022 a fost unul al schimbărilor pentru Formula 1. Bolzii din “Marele Circ” au suferit modificări aerodinamice pentru a sta mai bine unul în “plasa” celuilalt. Acest fapt era menit a aduce mult mai multe depășiri. Pneurile au fost modificate, mărimea lor crescând de la 33 centimentri la 45 de centimetri.
Mercedes a ales o variantă aerodinamică foarte îndrăzneață, practic monopostul neavând sidepods-uri. Iar rezultatele nu au mai fost cele scontate pentru britanic. Hamilton a obținut doar cinci poziții secunde, terminând pe locul al șaselea în clasamentul general.
Nu-mi place să pilotez mașini care nu sunt grozave. Nu-mi place să fiu la volanul unui monopost care nu este cel pe care am vrut să-l avem, dar îmi place provocarea de a vedea ce rezultat pot obține cu el Sir Lewis Hamilton, septuplu campion mondial F1
Lewis a primit asigurări că va avea la dispoziție o mașină competitivă pentru anul 2023. S-a implicat mult mai mult în dezvoltarea acesteia, dar rezultatele tot nu s-au văzut. Doar de trei ori a terminat britanicul pe locul secund în etapele unui sezon dominat copios de Red Bull.
Numai faptul că au fost mai mulți piloți care s-au bătut pentru podiumuri, ca Alonso, Leclerc, Norris, a făcut ca Hamilton să termine pe poziția a treia în clasamentul general al piloților. Lewis s-a plâns în repetate rânduri că bolidul său nu-l ajută deloc în curse.
Fețe familiare la Ferrari
3. Frederic Vasseur, team principal la Ferrari
Vasseur este primul șef al celor de la Ferrari care nu este italian de la legendarul Jean Todt încoace. Și, bineînțeles, este tot francez. Experiența sa este una extrem de vastă, fiind director al echipelor Renault, Sauber și Alfa Romeo înainte de a ajunge la Ferrari.
De altfel, abilitatea sa de negociator nu s-a văzut prima dată la mutarea lui Hamilton de la Mercedes la echipa sa. Știind că Red Bull îl dorește pe Laurent Mekies, atunci director de curse la Ferrari, pentru a-l pune șeful echipei Alpha Tauri (n.r. – actualmente Visa RB Cash App), Vasseur nu s-a opus.
A cerut “la schimb” câțiva ingineri ai celor de la Red Bull. Deși aceștia nu au un nume răsunător pentru fanii Formulei 1, sunt extrem de importanți fie și numai pentru că au lucrat la monopostul de anul trecut al celor de la Red Bull și îi știu secretele.
Nume cu greutate este Loic Serra, care vine chiar de la Mercedes, director al diviziei de performanță. Tot de la gruparea germană vor sosi, alături de Lews Hamilton, alți ingineri, precum și vestitul Pepe “Bono” Bonnington, inginerul de cursă lângă care britanicul a cucerit șase titluri mondiale.
4. Legătura dintre Vasseur și Hamilton
În 2005, la doar doi ani de la debutul său în competiții care contează, ca Formula 3 europeană sau FIA F3, Lewis Hamilton a fost recrutat de echipa ASM Formule 3.
Adversarii săi din acel sezon erau Sebastien Vettel (n.r. – multiplu campion mondial de F1), Lucas di Grassi (n.r. – campion mondial în Formula E), Loic Duval (n.r. – campion mondial în anduranță), Paul di Resta (n.r. – campion mondial în DTM și câștigător în cursa de 24 de la Le Mans), Esteban Guerrieri (n.r. – vicecampion mondial de turisme) și Adrian Sutil (n.r. – fost pilot de Formula 1).
Chiar dacă plutonul avea astfel de nume, Hamilton a dominat copios competiția. În cele 20 de curse ale sezonului, britanicul a trecut primul linia de sosire în 15. Fiind extrem de clar că Lewis era un talent aparte, cei de la ASM Formule 3, redenumită între timp ART Grand Prix, l-au promovat pe acesta în GP2, anticamera Formulei 1.
Lucas di Grassi, Giorgio Pantano, Timo Glock și Nelson Piquet jr. erau principalii adversari ai lui Hamilton. Cu trei curse rămase de disputat din campionat, nepotul lui Piquet (n.r. – campion mondial în F1), era la doar șase puncte de britanic în ierarhia piloților.
Vorbesc cu el la fiecare Mare Premiu. A pilotat pentru mine acum mai bine de 20 de ani și încă suntem apropiați Frederic Vasseur, director Ferrari F1
În etapa de la Istanbul, Lewis a cerut ca monopostul său să fie ajustat încât să aibă o viteză de vârf mare, în detrimentul stabilității în viraje. Echipa a ezitat să-i facă pe plac, dar apoi, la intervenția directorului, s-a conformat. În turul doi, Hamilton pierde controlul bolidului și iese în decor. Reintră pe pistă în poziția a 19-a. Dar ce urmează este magnific.
O cursă de recuperare fantastică îl aduce pe britanic pe locul secund, care pune și mai multe puncte între el și Nelson Piquet jr. La Monza, ultima etapă a întrecerii GP2, Hamilton se încununează campion mondial.
Șeful echipei ASM Formule 3, redenumită ART Grand Prix, cu care Lewis a luat două titluri mondiale consecutive? Frederic Vasseur!
Banii sunt întotdeauna o miză
5. John Elkann, președintele Ferrari
Omul ales ca moștenitor al lui Gianni Agnelli, președinte al Stellantis și CEO al Exor, compania care are pachete majoritare de acțiuni la Ferrari, Iveco Group, Juventus și The Economist Group, este cel care a susținut imediat ideea lui Vasseur de a-l coopta pe Hamilton în echipa de F1.
Fiul unui jurnalist și scriitor cu descendențe italo-francezo-evreiești, Elkann a simțit imediat potențialul acestei afaceri. Cele mai mari branduri din Formula 1, Ferrari și Hamilton, se unesc.
Potențialul de a face bani din acest transfer este unul uriaș. Deja, la bursă, valoarea echipei de la Maranello a crescut cu peste 3,5 miliarde de euro. Doar în urma anunțului că britanicul va sosi la gruparea italiană din 2025.
Elkan știe că tandemul Michael Schumacher – Ferrari a fost un real succes, atât din punct de vedere sportiv, cât și financiar. De asemenea, dacă Hamilton va lua cel de-al optulea titlu cu echipa “căluțului cabrat”, va fi o adevărată lovitură de imagine.
6. Salariul anual
Negocierile lui Hamilton cu John Elkann s-au întins pe mai multe luni. Salariul a fost un factor important în decizia britanicului. Acesta va încasa, pentru cei doi ani de contract, câte 80 de milioane de euro plus alte 20 ca bonusuri.
Poate cel mai greu a atârnat în balanță momentul în care Elkann s-a angajat să creeze un fond de investiții care să “verse” 250 de milioane de euro în proiectele “Misiunii 44”. Aceasta este fundația non-profit a lui Hamilton, care se ocupă de sprijinirea tinerilor veniți din comunități defavorizate.
Iar lucrurile nu se opresc aici. Lewis, cel mai probabil, va fi făcut ambasador al brandului italian după ce va abandona cursele. Asta înseamnă mulți ani în care va mai încasa bani. Mercedes nu a vrut să-i îndeplinească această dorință.
În plus, italienii i-ar fi promis britanicului că vor scoate un model “Hamilton” de Ferrari și vor crea o linie vestimentară cu numele său. Lewis deja colaborează cu gigantul modei Tommy Hilfiger.
Mă simt incredibil de norocos. După ce am realizat cu Mercedes lucruri la care puteam doar să visez când eram copil, acum am șansa de a-mi îndeplini un alt vis din copilărie. Să conduc în roșul celor de la Ferrari Sir Lewis Hamilton, septuplu campion mondial F1
7. Cariera sportivă
Singura victorie a altui pilot în afara celor doi de la Red Bull, din sezonul trecut, a fost a lui Carlos Sainz jr., de la Ferrari. Așa că Hamilton a făcut un pas, chiar dacă nu mare, înainte. Asta cel puțin pe hârtie.
Miza scuderiei din Maranello este anul 2026. Atunci vor intra în vigoare noi reglementări. Ca urmare a acestora, monoposturile vor fi mai scurte, mai înguste și mai ușoare cu aproximativ 50 de kilograme.
S-au depus multe eforturi pentru a înțelege cum va trebui să se facă recuperarea și gestionarea energiei și cum se pot face depășirile pe baza configurației aerodinamice Nikolas Tombazis, director divizia monoposturi FIA
Un al optulea titlu de campion mondial câștigat de Hamilton cu Ferrari ar genera venituri uriașe și o adevărată lovitură de imagine pentru italieni. Exact același lucru s-a petrecut și în perioada în care Michael Schumacher lua cinci cununi cu lauri la valonul unui monopost cu sigla “căluțului cabrat”.
Iar după ce cariera lui Hamilton din Formula 1 se va termina, deși Alonso va împlini 43 de ani și încă e pe pistă, Ferrari îl va folosi în cursa de 24 de ore de la Le Mans, categoria hypercar.
Nu ar fi exclus ca Hamilton să încerce să devină doar al doilea om din istorie care să realizeze “Tripla coroană”. Campionatul Mondial de F1, cursa de 24 de ore de la Le Mans și Indianapolis 500.
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, pentru cele mai relevante știri din lumea sportului.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.