EXCLUSIV | Mark Blundell: "Senna a vrut să-mi arate unde mi-e locul". Fostul coleg al brazilianului de la McLaren povestește ce îl făcea special pe Ayrton
Cristian Munteanu | Publicat: 26.05.2024 14:29 | Actualizat: 26.05.2024 23:36
Mark Blundell (58 de ani) a petrecut un an lângă Senna, atunci când a fost pilot de teste la McLaren, în 1992. L-a cunoscut foarte bine pe brazilian și a dezvăluit, în exclusivitate pentru iAMsport.ro, câteva dintre întâmplările trăite lângă Ayrton.
Mark Blundell a intrat în Formula 1 în anul 1991. A pilotat pentru Brabham Yamaha și a adus un punct pentru această echipă din cele trei strânse pe parcursul sezonului. Pe filieră britanică, era și pilot de teste pentru Williams. La sfârșitul anului, nu a mai primit un contract de la Brabham, dar a fost invitat de Williams să rămână în cadrul echipei. A refuzat și a mers la McLaren.
Aici l-a întâlnit pe Ayrton Senna, campionul mondial din 1991, și pe Gerhard Berger, piloții principali ai echipei. Blundell a vrut să învețe de la unul dintre cei mai buni, dacă nu cumva cel mai bun, driver pe care l-a văzut F1.
Britanicul îl vede pe Senna, în continuare, sub o lumină echilibrată. Nu-i acordă nici strălucire fără sens, nici nu-l coboară în umbră pentru gesturile, uneori regretabile, comise pe, și în afara, pistei.
Blundell a acordat un interviu, în exclusivitate, lui Cristian Munteanu, senior writer iAMsport.ro, în care a dezvăluit unele dintre momentele trăite alături de Senna.
Mark Blundell: “talentul său special era pus în valoare la Monaco”
Bună ziua, domnule Blundell. Mulțumim foarte mult pentru amabilitatea de ne oferi un interviu.
Pentru că se apropie Marele Premiu al Statului Monaco, aș vrea să vă întreb de ce Senna a câștigat de atâtea ori aici? Exista o simbioză aparte între el și străzile din Monte Carlo.
Monaco este un traseu extrem de tehnic, unde nu prea ai locuri în care să te “odihnești” o secundă. Dacă nu ești concentrat, greșești cu câțiva centimetri și ai lovit glisierele de protecție.
Senna putea face acest lucru, putea merge la limită pentru foarte multe tururi consecutive. Fiind un traseu tehnic, talentul său special era pus în valoare. Calcula cel mai bine distanțele dintre pneurile monopostului și tot ce se afla pe traseu.
Ați fost testat de Senna încă din prima zi în care ați ieșit pe pistă într-un McLaren ca pilot de rezervă. Cum v-ați simțit atunci, la Silverstone? Ce a făcut brazilianul?
Senna a sosit pe pistă fără să anunțe, a luat căști și a ascultat feedback-ul meu despre mașină și apoi din nou explicațiile mele în afara mașinii.
Lucrul pozitiv a fost stilul meu de setare a monopostului, deoarece amândurora ne plăcea subvirarea. Stilul meu de pilotaj, acela de a acționa accelerația de mai multe ori într-un viraj a fost asemănător cu cel al lui Senna.
A fost fericit să știe că mașina a fost testată și setată în modul în care și-ar dori pentru sezonul următor. A avut încredere în feedback-ul meu, ceea ce a fost un sentiment plăcut pentru mine.
Ați spus că vă lipsește o trăsătură esențială ca șofer, și anume egoismul. Senna, pe de altă parte, "a fost incredibil de egoist". Cum s-a manifestat acest lucru la Ayrton?
Senna era egoist în sensul că știa ce își dorea de la echipă și, de asemenea, știa cum să manipuleze echipa pentru a obține rezultatele astfel încât el să poată beneficia de îmbunătățirea performanțelor.
Eu nu am avut această concentrare 100% în afara mașinii, dar el da, iar o parte din acest lucru a fost că eram deja tată la 21 de ani, deci înainte de a ajunge în F1, așa că viața mea avea alte responsabilități.
Mark Blundell: “Senna era o superputere într-o mașină de curse”
Care este granița dintre a fi “suficient” de egoist și a deveni o persoană cu care este foarte dificil să te înțelegi?
Atunci când ai succes și obții rezultate, este întotdeauna ușor să ai încredere în tine însuți, ceea ce uneori poate fi considerat a fi aroganță.
Cred că toți sportivii de top au nevoie de această trăsătură, încrederea neclintită în abilitățile lor, care-i ajută în a performa mereu la 100% din abilități. Dar, egoismul poate fi un aspect negativ dacă rezultatele nu apar, dacă nu sunt pe măsura comportamentului.
Mulți oameni cred că Senna a fost doar un pilot ultra-rapid. Dar, din câte am citit, era și un maestru al jocurilor psihologice, nu-i așa?
Era 100% un maestru tactician și, deci, foarte puternic din punct de vedere mental. Cu siguranță că acest lucru făcea parte și din comportamentul său în monopost.
Combinat cu abilitățile sale la volan, mentalul îl făcea o superputere într-o mașină de curse. Era foarte, foarte abil din punct de vedere tactic. Mai ales atunci, când existau atâtea jocuri de putere în Formula 1.
Știu că unul dintre jocurile lui a ieșit la Imola în 1992, când ați făcut timpi mai buni decât el cu o mașină ce avea suspensie activă. Ce s-a întâmplat după aceea?
L-am egalat pe Senna, ba chiar și întrecut, la timp pe tur cu o mașină cu suspensie activă la testele de la Imola. El pilota un McLaren cu suspensie pasivă, care trebuia să fie mai rapidă în acel moment.
Era foarte concentrat pe date încercând să vadă unde și de ce eram mai rapid. Am avut apoi ședința de informare a piloților. La finalul ei, eu trebuia atunci să părăsesc Italia și să zbor acasă. Senna l-a oprit pe membrul echipei McLaren care mă ducea la aeroport, spunându-i că nu pleacă nicăeri, astfel încât să-mi reamintească faptul că el era numărul 1 în echipă.
A fost un joc psihologic pentru a-mi arăta că deținea controlul. <Ok, ai fost mai rapid astăzi, dar nu uita care îți e locul>, cam asta mi-a transmis.
Mark Blundell: “Senna era un nebun după mașini”
Au trecut 30 de ani de la moartea lui Ronald Ratzenberger și Ayrton Senna la Imola. V-a schimbat acel weekend din 1994 ca pilot? Sau ca persoană?
Nu m-a schimbat ca pilot, deoarece acestea erau riscurile pe care și le asumă un driver. Le accepți de fiecare dată când te urci într-o mașină de curse. De asemenea, am pierdut mulți alți prieteni piloți de-a lungul carierei mele și nu a fost niciodată mai ușor.
Întotdeauna este greu de acceptat și, în timp, cred că acest lucru are un impact asupra ta ca persoană, ceea ce este normal să se întâmple.
Mai ales dacă trăiești acest lucru în mod regulat. Două vieți pierdute într-un singur weekend a fost foarte greu de înțeles și de acceptat pentru toți piloții.
Care este cel mai important lucru pe care vi l-a spus Senna? Sau pe care l-ați învățat de la el?
Am învățat că efortul și volumul de muncă din afara mașinii sunt la fel de importante ca și concentrarea și talentul de la volanul unui monopost de curse.
Senna era un nebun după mașini. De orice fel. Vorbea ore întregi cu mecanicii încercând să afle cât mai bine ce ar trebuie să facă pentru a mai smulge o sutime, două, pe tur.
Mi-ați spus de abilitatea lui Senna de a “manipula” echipa astfel încât această să-i ofere tot. Marii campioni sunt cei mai rapizi piloți într-o cursă sau cei care sunt capabili să construiască o echipă puternică în jurul lor?
Nu cred că marii campioni sunt întotdeauna cei mai rapizi, dar sunt cei mai constanți. Senna avea această trăsătură. Dacă trecea de zece ori printr-un viraj, de nouă era pe aceeași trasă.
De asemenea, marii campioni reușesc să facă față presiunii atunci când contează, în combinație cu ultra-viteza, acesta este motivul pentru care reușesc.
Da, și reușesc să-și creeze o echipă care să lucreze după nevoile și temperamentul lor. Asta a făcut și Michael Schumacher la Ferrari.
Regretați că nu ați mers ca pilot de teste la Williams, în 1992, în loc de McLaren? Damon Hill a ajuns acolo și, mai târziu, în 1995, a devenit campion mondial.
Nu regret nimic, deoarece este prea târziu și nu putem da timpul înapoi; am făcut o alegere care a fost potrivită pentru mine la momentul respectiv și asta este istoria de astăzi. Punct și de la capăt!
Cursa de 24 de ore de la LeMans, pe care ați câștigat-o și în 1992, este cea mai dificilă cursă auto la care ați participat vreodată? Mai mult decât GP-ul de la Monaco, de exemplu?
Ambele sunt dificile, dar în moduri diferite. La una trebuie să fii foarte puternic fizic, dar ai și momente de un pic de relaxare, iar la cealaltă trebuie să fii foarte puternic psihic. Trece de sute de ori la câțiva centimetri de abandon.
Să câștig la LeMans este o mare realizare și una de care sunt foarte mândru. Alături de podiumurile mele din F1, toate cu campioni mondiali acolo, și de victoriile mele din Indycar.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.